Guzenina-Richardson haluaa vanhustenhoitoon Tanskan mallin

SDP:n varapuheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson haluaa vanhuksille lisää kodinomaisia hoitokoteja, joissa toteutetaan Tanskan mallin mukaista hoitoajattelua.

– Tuore selvitys osoittaa, että liian moni toimintakykynsä menettänyt vanhus joutuu elämään ihmisarvolle sopimattomalla tavalla. Tanskassa kodinomaiset hoitopaikat ovat toimineet hienosti.Koska Suomessakin tahdotaan vähentää kolkkoa laitoshoitoa, on aika keskustella siitä, mitä laitoshoidon tilalle järjestetään, Guzenina-Richardson sanoo.

Hallitus vastaa opposition välikysymykseen vanhustenhoidosta tiistaina. Guzenina-Richardsonin mielestä hallituksen on kerrottava välikysymysvastauksessaan selvästi, miten se aikoo parantaa paikoin häpeällisen huonossa kunnossa olevaa vanhustenhoitoa.
Guzenina-Richardsonin mukaan Tanskan malli on esimerkillinen, koska se lähtee ihmisen tarpeista.  Tanskassa esimerkiksi dementikot asuvat kodinomaisissa hoitolaitoksissa, joissa ei ole lukittuja ovia eikä vanhuksia makuuteta vahvan lääkityksen avulla.

– Vanhukset voivat harrastaa puutarhanhoitoa tai muuta virikkeellistä toimintaa. Tämä auttaa rauhoittumaan yöksi ja lääkkeiden tarve vähenee.

SDP vaati vuoden 2007 eduskuntavaaleissa merkittäviä lisäresursseja hoivatyöhön. Tavoitteena ollut 20 000 uutta käsiparia olisi parantanut vanhustenhoidon tilaa.

Guzenina-Richardson on tyytyväinen siitä että Espoossa on edetty oikeaan suuntaan. Kaupunki järjesti pari vuotta sitten arkkitehtikilpailun uudentyyppisen kuntouttavan sairaalan suunnittelusta. Hankkeen ensimmäinen vaihe valmistuu vuonna 2014.

– Sairaalan yhteyteen tulee muun muassa senioriasuntoja, palvelukoteja ja vaativaakin hoitoa tarvitsevien yksikkö. Ideana on tarjota riittävästi kuntouttavaa toimintaa ja mahdollisuus elää kodinomaisesti. Ikääntyneiden pariskuntien ei myöskään tarvitse joutua toisistaan eroon, vaan heidät hoidetaan uuden sairaalan yhteisössä.

Lisätietoja: Maria Guzenina-Richardson, p. 050 512 2282