Guzenina-Richardson Euroopan neuvoston valtuuskunnan johtoon

SDP:n kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson on valittu Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtajaksi. Valtuuskunta kokoontui keskiviikkona 12. kesäkuuta.

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous kokoontuu Ranskan Strasbourgissa juhannuksen jälkeisellä viikolla 24.–28.6.2013. Yleiskokouksessa käsitellään muun muassa Unkarin ihmisoikeus- ja demokratiakehitystä, Lähi-idän tilannetta, korruptiota Euroopan neuvoston jäsenmaissa sekä oikeutta terveydenhuoltoon.

Guzenina-Richardson aikoo nostaa omassa puheenvuorossaan esiin paperittomien siirtolaisten vaikeudet saada terveydenhuollon palveluja.
– Romanilapset ovat erityisen heikossa asemassa kulkiessaan maasta toiseen paperittomina ja vailla kansalaisoikeuksia. He jäävät vaille koulutusta ja terveydenhuollon palveluita sekä mahdollisuutta irtaantua köyhyyden kierteestä. EU-kansalaisten perusoikeuteen kuuluva terveydenhuolto ei käytännössä toteudu maasta toiseen kiertävien romanien kohdalla lainkaan. On tärkeää tiedostaa, että Suomessakin katukuvaan tulleet romanikerjäläiset ovat EU-tason ihmisoikeuskysymys. Heidän kansalaisoikeutensa pitää hoitaa kuntoon heidän kotimaassaan. Eurooppa on joutunut seuraamaan aivan liian pitkään tämän ihmisoikeuskysymyksen laiminlyömistä, Guzenina-Richardson sanoo.

Vuonna 1949 perustettu Euroopan neuvosto on maanosan vanhin ja laajin poliittinen yhteistyö- ja ihmisoikeusjärjestö. Neuvoston 47 jäsenmaan parlamentaarikoista koostuva yleiskokous tekee aloitteita ja antaa suosituksia ministerikomitealle. Parlamentaariseen yleiskokoukseen osallistuu yli 700 kansanedustajaa.

Guzenina-Richardsonin Lisäksi SDP:tä valtuuskunnassa edustavat Riitta Myller ja Jouko Skinnari.