Guzenina-Richardson: Ei tullut Kiviniemestä kesää

SDP:n varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson purkaa blogissaan pettymystään hallitusohjelmaneuvotteluihin.

– Minihallitusneuvottelujen tulos oli laiha. Nyt olisi ollut hyvä hetki lähteä valmistelemaan pääomaverotuksen muuttaminen progressiiviseksi sekä lisätä panostuksia työvoimapoliittisiin toimiin, kuten esimerkiksi SAK on esittänyt.

Guzenina-Richardson yhtyy näkemykseen julkisen talouden vakauttamisen tärkeydestä, mutta kritisoi hallituksen toimettomuutta työttömyyden suhteen.
– Jokaisen 300 000 työttömän kohtalo on paitsi hänelle itselleen, myös kansantaloudelle kestämätön tilanne. Se, että tässä joukossa on ennätysmäärä nuoria, tekee tilanteen suorastaan katastrofaaliseksi. Talouden vakauttaminen ei onnistu, jos työttömyyttä ei saada ripeästi taltutettua.

Kansanedustaja Guzenina Richardson kritisoi myös hallituksen päätöstä jatkaa valtion tuottavuusohjelmaa.
– Ei voi kun ihmetellä, että hallitus pitää edelleen yksisilmäisesti kiinni tuottavuusohjelmastaan. Harmaan talouden suitsemiseksi tarvitaan valvontaa. Tätä valvontaa ei hallituksen niukentamilla resursseilla pystytä toteuttamaan.

SDP:n varapuheenjohtaja kiittelee kuitenkin hallituksen ilmoitusta laajemman kehitysindikaattorin käyttöön ottamisesta bruttokansantuotteen rinnalle lähivuosina.
– Lyhyesti sanottuna BKT on kuin lypsykone, joka imee maidon, mutta ei huomioi tuotantoeläimen terveyttä tai ympäristöä. Hetken aikaa maitoa kyllä heruu, mutta jos lehmä voi huonosti on tulos sen mukaista.