Guzenina-Richardson avaa keskustelukanavan sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuudesta

Sosiaali- ja terveysministeriö on avannut kuntien asukkaille ja työntekijöille keskustelun Otakantaa.fi -nettisivulle. Tarkoituksena on kerätä näkemyksiä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistustarpeista osana kuntauudistusta.

– Näin suurta uudistusta on tärkeää viedä eteenpäin hyödyntäen kuntien, kuntatyöntekijöiden ja palveluiden käyttäjien kokemuksia. Ilman laajaa yhteistyötä ja yhteistä tahtotilaa ei hyvää tulosta ole edes mahdollista saada aikaiseksi, toteaa peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson.

Lisäksi sosiaali- ja terveysministeriö järjestää kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoille alueellisia keskustelutilaisuuksia palvelurakenteen kehittämisestä. Seuraavat STM:n keskustelutilaisuudet järjestetään 16.4. Kuopiossa ja 23.4. Oulussa. Tilaisuuksia on tarkoitus järjestää myös Tampereella ja Helsingissä toukokuussa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteen uudistamista selvitetään STM:n työryhmässä. Sen tehtävänä on arvioida, millainen palvelurakenne olisi toimivin kuntauudistuksen myötä muodostuvissa uusissa peruskunnissa. Työryhmän väliraportin tulee valmistua 31.5. mennessä.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uusi palvelurakenne on saatava vaiheittain toimintaan vuoden 2015 alusta.