Guzenina-Richardson: Asunnottomuus kansallinen häpeä

SDP:n varapuheenjohtaja, kansanedustaja Maria Guzenina-Richardson vaatii Vanhasen II hallitusta saattamaan asunnottomuusohjelmansa ajan tasalle. Espoossa Asunnottomien yön tapahtumassa puhunut Guzenina-Richardson ihmetteli, miksi asunnottomuus on päästetty jälleen kasvuun.

– Suomessa on tällä hetkellä asunnottomana noin 8000 yhden hengen taloutta ja noin 300 perhettä. Guzenina-Richardson viittasi puheessaan Vailla Vakinaista Asuntoa ry:n tietoihin muun muassa pätkäasunnottomuuden lisääntymisestä.

– Tilanne on muuttumassa kestämättömäksi, kun työttömyyden kasvaessa luottotietonsa menettäneet ihmiset eivät pääse kiinni kovan rahan yksityisesti vuokrattaviin asuntoihin, eikä kaupungeillakaan ole kattoa pään päälle tarjota omasta vuokra-asuntokannastaan, hän totesi.

Guzenina-Richardson myös vaati kuntia vahvistamaan velkaneuvontaansa ja sosiaalisten luototusten sekä asumisneuvojien resursseja.

– Tänä vaikeana taloudellisena aikana tarvitaan inhimillisyyttä ja joustoja, jotta ihmiset eivät menettäisi kotejaan kasvavan työttömyyden seurauksena.

Guzenina-Richardson kutsui asunnottomuutta kansalliseksi häpeäksi, jonka kitkemiseksi on tehtävä kaikki voitava.

– Asunto on yksi ihmisen perustarpeesta. Paikka, jota kutsua kodiksi, on eheän elämän edellytys. Vuoden 2009 Suomessa, jokaisella pitäisi olla mahdollisuus asua turvallisesti ja ihmisarvoa kunnioittavasti. Hallituksen kuuluu rakastaa kansalaisiaan niin paljon, ettei kenenkään tarvitse olla ilman kotia, Guzenina-Richardson sanoi.