Guzenina: Demarit eivät uhriudu poliittisen työn raskaudesta

Ajankohtaista, Vappu 12:22

Maria Guzenina

Kansanedustaja ja SDP:n puoluehallituksen jäsen Maria Guzenina peräänkuulutti vappupuheessaan hallituksen ministereiden velvollisuutta ajatella päätöstensä vaikutuksia ihmisten elämään.

– SDP ei ole populistipuolue, emmekä houkuttele ihmisiä katteettomilla lupauksilla. SDP on kansanliike, jonka työ on aina pohjannut tietoon ja ihmisarvon kunnioittamiseen. Meillä ei myöskään ole ollut tapana uhriutua poliittisen työn raskaudesta, Guzenina totesi.

– Tässä todellisuudessa ja tässä maailman ajassa ministereiden oman väsymyksen voivottelu on syvä loukkaus niitä tavallisia ihmisiä kohtaan, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin koettaa kestää hallituksen politiikan seuraukset. Syntyy väistämättä ajatus, että julkisilla uhriutumisilla hallitus pyrkii viemään huomion pois ihmisten kannalta huonosta politiikasta.

– Totta kai voi olla myötätuntoinen ministereiden kokemalle uupumukselle, mutta eniten kai tässä myötätuntoa tarvitsevat ne tavalliset ihmiset, jotka joutuvat kärsimään hallituksen päätöksistä, Guzenina sanoi.

– Historia on osoittanut, että taloudellisesti vaikeina aikoina ei ainakaan pidä jättää ihmisiä pulaan. Pitkäaikaistyöttömyys, nuorisotyöttömyys, eriarvoisuus, näköalattomuus ja mahdollisuuksien puute ovat vakava uhka myös Suomessa. Siksi eriarvoisuuden taltuttamiseksi pitää tehdä työtä nyt ja tässä ja tästä eteenpäin.

Guzenina myös muistutti, että Suomen nousu maailman johtavimpien hyvinvointivaltioiden joukkoon ei ollut aikoinaan sattuman, vaan sinnikkään työn tulos.

– Nyt tuota samaa sinnikkyyttä tarvitaan hyvinvointivaltion päivittämiseksi ja pitkälle kantavien päätösten luotaamiseksi. Ja tässä me demarit olemme aina osanneet kantaa vastuumme.

Guzenina piti vappupuheensa Vantaan Koivukylässä.

Lisätietoja:
kansanedustaja Maria Guzenina p 0505122282