Gustafsson: Yrittääkö hallitus sittenkin vain toteuttaa Esko Ahon surullisenkuuluisaa työreformia?

Jukka Gustafsson

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson hämmästelee, onko pääministeri Juha Sipilän hallituksen toteuttaman politiikan taustalla sittenkin vain tarkoitus viedä läpi jo kertaalleen haudattu Esko Ahon 1990-luvulla ajama työreformi. Gustafssonin mielestä hallituksen politiikkaa ja Ahon työreformia yhdistää ideologinen pyrkimys palkansaajien nujertamiseen.

− Esko Ahon työreformi paistaa kirkkaasti läpi hallituksen kauniilta kuulostavien juhlapuheiden takaa. Pyrkimys palkansaajien aseman heikentämiseen on se yhteinen tarina, joka yhdistää Ahon ja Sipilän linjaa. Siksi on mielestäni aivan aiheellista kysyä, onko pääministeri Sipilä tietoisesti valitsemassa jo kertaalleen kuopatun työreformin tien, Gustafsson kysyy.

− Uutta keskustan reformissa on ilmaistyön tarjoaminen erityisesti nuorille niin sanotun työnäytteen ja koulutussopimuksen kaavun alla. Työnantaja voi halutessaan maksaa palkkaa jos hyväksi näkee, ei vaikuta reilulta! Miksi jätitte oppisopimuskoulutuksen kehittämisen, kysyy ja ihmettelee Gustafsson.

Gustafsson muistuttaa, että työreformi tyrmättiin jo kerran aikaisemmin. Suomalaiset eivät Gustafssonin mukaan voi hyväksyä hyvinvointiyhteiskunnan ja toimivan työmarkkinajärjestelmän perusteetonta purkua.

− Keskustan ajamat esitykset työntekijöiden oikeuksien ja työehtosopimusjärjestelmän heikentämisestä on tyrmätty aina aikaisemminkin. Myös nyt tämä keskustan ajama ideologinen pyrkimys täytyy pysäyttää. Keskusta ei näytä kerrasta oppivan, etteivät suomalaiset hyväksy perusteiltaan hyvin toimivan työmarkkinajärjestelmän alasajoa, Gustafsson toteaa.