Gustafsson Vahasalolle: Kokoomuksen ideologinen vastarinta saa patologisia piirteitä

SDP:n kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Jukka Gustafsson pitää erikoisena, että eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Raija Vahasalo (kok.) on valjastanut jopa salaliittoteoriat välineeksi hallituksen oppivelvollisuuden nostopäätöksen vastustamisessa. YLE:n haastattelussa (24.6.) Vahasalo kyseenalaistaa opetus- ja kulttuuriministeriön virkavalmistelun ja vaatii ”puolueetonta” selvitystä oppivelvollisuuden kustannuksista.

– On kysyttävä onko Raija Vahasalon mielestä vain sellainen valmistelu puolueetonta, joka todistaa hänen omat ennakkoluulonsa oikeiksi? Virkavalmistelun syyttäminen puolueelliseksi ja vääristeleväksi on vakava syytös koko suomalaista virkakuntaa ja valtionhallintoa kohtaan eikä sellaista tulisi kevytmielisesti, oman ideologian sokaisemana tehdä, varoittaa Jukka Gustafsson.

– Mielestäni Vahasalon neliraajajarrutus hallituksen yhteisiä päätöksiä kohtaan on erittäin valitettavaa suomalaisten nuorten tulevaisuuden turvaamisen kannalta, Gustafsson toteaa.

Mitä kauemmin tärkeitä päätöksiä sabotoidaan, sitä enemmän kasvaa koulupudokkuus sekä kestävyysvaje. Vahasalon toiminta onkin tässä valossa erittäin vastuutonta.

– Hallituspuolueet ovat myös juuri juhannuksen alla sitoutuneet oppivelvollisuuden nostamisen toteuttamiseen aiemmin sovitulla tavalla. Tätä tulisi myös hallituspuolueen kansanedustajana toimivan Vahasalon kunnioittaa. Raija Vahasalon käytös ja toiminta ei ole sivistysvaliokunnan puheenjohtajan mukaista, laukoo Jukka Gustafsson.