Gustafsson vaatii ammattikorkeakouluille lisärahaa nuorten työllistämiseksi

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson vaatii hallituksen budjettiriiheltä päätöksiä, joilla maassamme toimivat lähes 30 ammattikorkeakoulua voisivat auttaa vastavalmistuneita nuoria.

– Yli 40 000 nuorta työtöntä merkitsee kansallista hätätilaa. Nyt pitää saada kaikki toimijat liikkeelle, vaati Gustafsson puheessaan Pirkanmaan ammattikorkeakoulun avajaisissa.

– Ammattikorkeakoulut ovat itse valmiita auttamaan ja järjestämään työmarkkinakelpoisuutta ylläpitäviä ja lisääviä erikois- ja täydennyskoulutustoimia. Korkeakoulututkinnon suorittaneita voitaisiin työllistää esimerkiksi ammattikorkeakoulujen omiin kehittämishankkeisiin.

Lomautetuille ja irtisanotuille tutkinnon suorittaneille on järkevää tarjota mahdollisuuksia ns. jatkotutkinnon ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittamiseen. Oppisopimustyyppistä ammattikorkeakoulujen täydennyskoulutusta tulee myös laajentaa.

– Hallituksen on syytä herätä tukemaan myös ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja kehittämistoimintaa toteuttamalla valtion tiede- ja teknologianeuvoston linjaukset joulukuulta v. 2008. Se tarkoittaa T&K -toiminnan perusrahoituksen vahvistamista 30 miljoonalla eurolla ehdottaa Gustafsson.

Gustafsson muistuttaa hallitusta siitä, että lamasta noustaessa osaamisen kehittäminen parantaa tuottavuutta, koska se mahdollistaa tehokkaampien tuotantotapojen ja uusien teknisten ratkaisujen käyttöönottoa. Korkea ja ajanmukainen koulutus myös tukee yritys- ja toimipaikkarakenteen muutosta, mikä on Gustafssonin mielestä tärkeää toimialojen ja viime kädessä kansantalouden tuottavuuden kehitykselle.