Gustafsson tyrmää EK:n ehdotuksen työajan pidentämisestä

Jukka Gustafsson pitää käsittämättömänä EK:n puheenjohtaja Sakari Tammisen ehdotusta lyhentää lomia ja pidentää työpäivää.
– Tamminen on sulkenut silmänsä siltä, että monet palkansaajat tekevät palkkatyötään
7/24 yhteiskunnassa, vievät töitään kotiin ja tekevät ylipitkää päivää jo nyt, kritisoi Gustafsson.

– EK tuntuu leijuvan kaukana asiantuntijatehtävissä toimivista toimihenkilöistä ja ammattityöntekijöistä, joiden useimpien oletetaan olevan yrityksen käytettävissä ympäri vuorokauden. Globaalissa maailmassa se on osin pakonkin sanelemaa, mutta siihen ei todellakaan istu työajan lisääminen ja lomien lyhentäminen, sivaltaa
Gustafsson.

– Tarvitsemme sen sijaan lisää turvaa työntekijöille ja joustavuutta yhteisesti sovituilla pelisäännöillä, vaati Gustafsson. EK:n toiveet lomien lyhentämiseksi toimivat vastoin pyrkimyksiä pidentää työuria, arvioi Gustafsson.

Gustafsson kysyy, missä on EK:n huoli nuorisotyöttömyydestä jos työssä olevat pannaan tekemään vielä nykyistäkin pidempää päivää?
– Suurin haasteemme on työkyvyn ja työssä jaksamisen ongelmat: joka kolmas jää työkyvyttömyys-eläkkeelle. Miksei EK puutu työelämän laatuun ja ota kantaa ikäsyrjintään?