Gustafsson: Työttömyyden torjunta vaalikauden ykkösasia

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson nostaa työttömyyden torjunnan tulevan hallituksen tärkeimmäksi tehtäväksi. Gustafsson muistuttaa, että Tilastokeskuksen uusimpien lukujen mukaan työttömänä on yhä 245 000 ihmistä.

– Laman logiikka kulkee tyypillisesti kolmessa vaiheessa: ensin tulee taloudellinen romahdus, jota seuraa työttömyyden nopea kasvu. Talouskasvun elpyessä työttömyys alenee kuitenkin huomattavasti hitaammin, mitä se taantumassa nousee.

– Kaikki mahdolliset toimet on käytettävä työttömyyden ehkäisemiseksi. Työ- ja elinkeinotoimistojen vuoden 2011 määrärahat ovat jo nyt loppumassa. Työllisyysmäärärahat onkin viipymättä nostettava todellista tarvetta vastaavalle tasolle. Työvoimapolitiikan palveluihin pääsyä on nopeutettava huomattavasti. Työllisyyspoliittista koulutusta, työharjoittelua ja palkkatuettua työtä on lisättävä. Uuden hallituksen on annettava vielä kesäkuussa työllisyyslisäbudjetti, koska oikeistohallituksen jäljiltä rahat monista TE-keskuksista ovat yksinkertaisesti loppuneet.

Gustafsson huomauttaa, että työllisyyden vahvistaminen edellyttää myös sopimisen kulttuurin palauttamista työmarkkinoille.
– Seuraavalla vaalikaudella on punnittava tarkkaan, miten kolmikantaista työmarkkinapolitiikkaa voidaan jatkossa parantaa. Tulopoliittiset kokonaisratkaisut loivat Suomeen hyvinvointia useiden vuosikymmenien ajan. Pitkäjänteinen talous- ja työllisyyspolitiikka kaipaa tuekseen uutta tulopoliittista yhteistyötä.