Gustafsson: Suomen laki sallii optioiden kohtuullistamisen

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafssonin mukaan Fortumin omistajan, siis valtion, tulee huolehtia veronmaksajien eduista.
– Laman ollessa päällä porvarihallitus vaatii palkkamalttia, mutta sallii röyhkeän saalistuksen valtion yhtiöissä. Hallitus on huono isäntä valtionyhtiöissä. Samoin se katsoi vain sivusta, kun Stora-Enso ilmoitti paperitilausten siirrosta Ruotsiin.

– Ministeri Häkämiehen on otettava poliittinen vastuu myös tehtyjen ratkaisujen osalta. Hallituksen on tultava eduskunnan eteen ja annettava esimerkiksi pääministerin ilmoitus. Hallituksen on kerrottava, mikä on sen valtionyhtiö- ja henkilöstöpolitiikka, vaatii Gustafsson tänään eduskunnassa.

Porvarihallitus on ottanut kevyesti valtionyhtiö Fortumin optio-ohjelmat. On Suomen kansaa loukkaavaa, että puheista ja lupauksista huolimatta toimitusjohtaja Lilius saalistaa yli kolmen miljoonan euron tulot vuodessa ja yli 33 miljoonan euron tulot seitsemän vuoden aikana.

– Tässähän ei ole mitään järkeä. Kyllä kansalaisten oikeustaju joutuu todella kovalle koetukselle, jatkaa Gustafsson.

Oikeustoimilain mukaan tuomioistuin voi yksittäistapauksissa harkintansa mukaan kohtuullistaa eli sovitella hyvinkin tuntuvasti alaspäin ylisuuria sopimusperusteisia etuuksia. Näin Fortum voisi optioiden osalta ilmoittaa edunsaajille kieltäytyvänsä antamasta sovittuja etuja enempää kuin mikä arvioidaan kohtuulliseksi. Vähintä mistä ministeri Häkämiehen pitäisi pitää kiinni, on valtion ohjeiden mukainen osuus, jonka mukaan etu voi olla enintään 1,4-kertaa niin paljon kuin vuosipalkka.

– Fortumista on tullut yhteiskunnallis-moraalinen vaakapiste. Asiaa ei voida taas kuitata vain uudella työryhmällä. Hyvä johtaja on palkkansa ansainnut, mutta kohtuus kaikessa. Kohtuuden pitää koskea myös poliittista ja taloudellista eliittiä – etenkin valtion yhtiöissä, kritisoi Gustafsson.