Gustafsson: Sosialidemokratia on vastavoima raa’alle ahneelle kapitalismille

Ajankohtaista, Vappu 13:12

Jukka Gustafsson

Kansanedustaja Jukka Gustafsson arvioi vappupuheessaan Virroilla sosialidemokratian olevan isojen haasteiden edessä niin Suomessa kuin Euroopassakin.

– Vain voimakas sosialidemokratia voi antaa vastavoiman ahneelle kapitalismille, uusliberalismille, joka ei välitä luonnosta, ympäristöstä eikä ihmisen hyvinvoinnista.

–  Mielenkiintoista on ollut nähdä kuinka Saksassa SPD:n uuden puheenjohtaja Schulzin kannanotot -ja selvä ero Merkelin  talous-, työllisyys- ja työelämäkysymyksissä ovat nostaneet rajusti puolueen kannatusta.

– Onko niin, että paluu sosialidemokratian vahvuusasioihin työhön, työelämään, tulonjakoon ja kansalaisten toimeentuloon tuovat uutta tuulta purjeisiin? Sosialidemokratia on minulle teonsana, verbi.  Sunnuntaihumanismi ei yksistään riitä kun viikossa on kuusi muutakin päivää.

– Näen valonpilkahduksen nuorissa, jotka antoivat tukensa presidenttiehdokas Bernie Sandersin hyvin sosialidemokraattiselle ohjelmalle. Demokraattien jäsenvaalissa 80 % nuorista kannatti Sandersia. Historiallinen tulos kertoo, ettei sosiaalidemokraattisissa arvoissa ole mitään vikaa tai vastenmielisyyttä. Päinvastoin.

SDP:n arvoista – vapaus, veljeys, tasa-arvo – on vapaus kiistatta tärkein. Siksi kannatamme valinnanvapauden lisäämistä. Kuten lähes kaikki asiantuntijat niin myös me sosialidemokraatit haluamme kehittää valinnanvapautta hallitusti ja kokeillen. Emme voi mitenkään hyväksyä julkisten palveluiden pakkoyhtiöittämistä ja palveluketjujen pilkkomista.

Palvelutuotannon on oltava pääosin julkisen sektorin vastuulla niin, että yksityiset ja kolmannen sektorin palveluntuottajat täydentävät palveluvalikoimaa. SDP:n mallissa kunnat voivat myös tuottaa palveluita, jos niin sovitaan.