Gustafsson: Sipilän tapa johtaa vie hallitusta kohti kriisejä

SDP:n pitkän linjan kansanedustaja Jukka Gustafsson ihmettelee pääministeri Juha Sipilän johtamistyyliä.

– Jos perjantain ja lauantain välisenä yönä väännetyn päätöksen sisältö on herättänyt paljon kritiikkiä, on moitteita annettava myös pääministerin toimintatavasta. Sipilän tapa laittaa kovat piippuihin oli yllättävä. Painostetaan ja puidaan asioita julkisuudessa, asetetaan aikarajoja ja ota tai jätä -diilejä sekä monenkirjavia aikarajoja. Tämä tyyli saattaa sopia tosi-tv -ohjelmiin, mutta kun puhutaan soten kaltaisista todella suurista ja jokaiseen suomalaiseen vaikuttavista päätöksistä, ei tällainen tv-viihde naurata. Ei näin sovita yhteisistä asioista.

Gustafssonin mukaan hallituksen ja erityisesti pääministeri Sipilän on pikaisesti muutettava toimintatapaansa. Nyt läpikäydyssä sote-taistelussa ja sen käsittelyssä on nähtävissä yhtäläisyyksiä myös käytyihin yhteiskuntaneuvotteluihin.

– Tätä todellisuutta vasten katsottuna en ihmettele ettei yhteiskuntasopimusta ole saatu aikaan. Ei Suomessa neuvotella kiristämällä. Siinä menee oma uskottavuus ja häviää luottamus. On olemassa kriisijohtamista ja kriisiin johtamista. Toivon koko sydämestäni, että pääministeri valitsee näistä ensimmäisen vaihtoehdon.