Gustafsson: Sipilä ei ymmärrä tiedekentän ja yliopistojen arkea

Jukka Gustafsson

SDP:n kansanedustaja, ex-opetusministeri Jukka Gustafsson arvostelee pääministeri Juha Sipilää kovin sanoin. Gustafssonin mukaan Sipilä ei ymmärrä tiedekentän ja yliopistojen arjesta ”hölkäsen pöläystä”.

– Sipilän hallitus vie ensin yliopistoilta rahat ja tulee sen jälkeen kertomaan yliopistoväelle, että nyt tarvitaan yhteistyötä ja tehokkuutta. Missä todellisuudessa pääministeri oikein elää?

Gustafsson muistuttaa, että hallituksen ja yliopistojen välinen luottamuspula on hallituksen itse aiheuttama.

– Sipilän hallitus ei ole pelkästään leikannut ennätyssummaa tutkimuksesta ja koulutuksesta. Sen lisäksi se on käyttänyt tiedeyhteisöä halventavia puheenvuoroja. On käsittämätöntä, että pääministeri Sipilä etunenässä on kehdannut puhua alentavasti ”kaiken maailman dosenteista”.

– On röyhkeää ja rumaa, että ensin viedään rahat ja sen jälkeen Sipilä tulee sanomaan yliopistoille ”sori siitä – toimikaa tehokkaammin”. On kylmä tosiasia, että Sipilän hallitus on pakottanut yliopistot lakkauttamaan laitoksiaan ja irtisanomaan valtavan määrän työntekijöitään.

Gustafssonin mukaan puheet ”koulutusvihamielisimmästä hallituksesta” eivät ole liioiteltuja.

– Hallituksen koulutuspolitiikka johtaa siihen, että ensimmäistä kertaa sataan vuoteen Suomen osaamistaso laskee. Ja kun näkee, mihin ahdinkoon hallitus on leikkauksillaan yliopisto- ja tiedekentän asettanut, ja sen jälkeen kuuntelee hallituksen puheita uudistamisesta, mieleen nousee vain yksi kysymys: Kuinka hallitus kehtaa?

Gustafsson vierailee ensi viikon tiistaina Savonlinnassa SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtmanin kanssa.

– Kaikki perusteet tukevat opettajakoulutuksen säilyttämistä Savonlinnassa. Pääministerillä alkaa olla kiire herättää opetusministeri Grahn-Laasonen toimimaan!