Gustafsson: Sinnemäki kaunistelee työllisyystilannetta

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson perää työministeri Anni Sinnemäeltä (vihr) toimia nopeasti heikentyneen työttömyyden lieventämiseksi.

– Moni TE-keskus on käyttänyt määrärahansa loppuun. Hallituksen nyt lisäbudjetissa lupaamat varat ovat viisi miljoonaa euroa vähemmän kuin työvoimaviranomaiset tarvitsevat ja vakavasti myöhässä. Joka kolmas nuori on työtön. Tilanteen kaunistelulla ja hidastelulla hallitus on itse asiassa syyllistynyt työttömyystilanteen pahentamiseen.

Jukka Gustafssonin mukaan hallitusta varoitettiin tilanteesta jo viime keväänä, mutta edes välikysymyskeskustelu ei johtanut ministereiden kauniista puheista huolimatta toimenpiteisiin.

– Vastikään tehtävässään aloittaneen ministerin ajatus, jonka mukaan tilanteessa riittää määrärahojen siirrot TE-keskukselta toiselle on vakava virhearvio. Tampereella ja viidessä muussa TE-keskuksessa rahat ovat jo lopussa, Gustafsson toteaa.

Hänen mukaansa muuallakin 90 prosenttia rahoista on käytetty.
– Erityisen huolissani olen nuorisotyöttömyyden nopeasta kasvusta. Ministeri Sinnemäen on herättävä nuorten hätään eikä puhua löysiä. Tilanne on erittäin vakava.