Gustafsson Savonlinnan opettajakoulutuksesta: Viimeinen vetoomus pääministerille ja opetusministerille

Jukka Gustafsson

”Ilmeisesti aluepolitiikka on tärkeää vain silloin, kun kyse on pääministerin kotiseudusta. Jos pääministeri Sipilä olisi itse kotoisin Savonlinnasta, tätä ei olisi koskaan tapahtunut.”

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Jukka Gustafsson mielestä on hyvä, että pääministeri Sipilä on ottanut tosissaan sosialidemokraattien ja kansalaisliikkeen toiveet ja antanut tehtävän selvittää mahdollisen lopettamispäätöksen hintalapun Savonlinnan talousalueelle ja laajemmin veronmaksajille.

Gustafsson sanoo, että oletettavasti vastakkain ovat Itä-Suomen yliopiston luku 0,7 miljoonaa euroa säästöä yliopistolle ja monen kymmenen miljoonan tappiot yhteiskunnalle. Esillä on ollut jopa yli 100 miljoonan euron kokonaistaloudelliset menetykset.

– On aika esittää viimeinen vetoomus pääministerille ja opetusministerille. Heidän olisi nyt syytä kuunnella järjen ääntä. Korkeatasoisen opettajakoulutuksen paikka Savonlinnassa on ansaittu ja sitä tulee kehittää eikä lopettaa, pitkän linjan sivistyspoliitikko Gustafsson vaatii.

Gustafsson ei pidä uskottavina Sipilän selityksiä siitä, että hallitukselle Savonlinnan tapaus tuli yllätyksenä.

– Tämä Sipilän väite on täysin käsittämätön. Hallitus leikkaa ensin miljardeja koulutuksesta ja sen jälkeen ihmettelee, että ohhoh, yliopistoissa on irtisanomisia. Sipilän selitystä ei usko kukaan.

– Sosialidemokraatit ovat eduskunnassa moneen kertaan muistattaneet Savonlinnan opettajakoulutuksesta esimerkiksi eduskunnan kyselytunnilla. Olen keskusteluissa suoraan vedonnut pääministeriin, kun on näyttänyt siltä, ettei opetusministeriä asia ei ole juuri kiinnostanut.

Gustafssonin mukaan on epäselvää, mitä opetusministeri ja hallitus on oikeasti tehnyt Itä-Suomen yliopiston suuntaan.

– Lopputulos kuitenkin näkyy kaikille ja se on pyöreä nolla. Omalla ministerikaudellani puutuin Savonlinnan tilanteeseen. Silloin ykkösasia oli säilyttää korkean tason opettajankoulutus, mutta myös huomioida kampuksen aluetaloudellinen merkitys ja yhteiskunnan kokonaisetu.

Gustafsson muistuttaa, että valtioneuvoston jäsen on vannonut valan palvella koko isänmaata.

– Keskusta kyllä puhuu kauniisti aluekehittämisestä, mutta teot puuttuvat. Ilmeisesti aluepolitiikka on tärkeää vain silloin, kun kyse on pääministerin kotiseudusta. Jos pääministeri Sipilä olisi itse kotoisin Savonlinnasta, tätä ei olisi koskaan tapahtunut.