Gustafsson: Porvarihallitus luomassa kaksia työmarkkinoita Suomeen

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson arvostelee voimakkaasti vihreitä ja keskustaa, jotka ”sormi suussa” ovat hyväksymässä kokoomuksen linjan synnyttää Suomeen kahdet työmarkkinat.

– Vihreitä ei näytä oikeasti kiinnostavan työelämäkysymykset ja kotimainen työllisyys. Samalla kun Suomessa on yli 300.000 työtöntä, porvarihallitus on heikentänyt ulkomaisen työvoiman valvontaa sekä lisäksi avaamassa EU:n ulkopuoliselle työvoimalle helpotusta tulla Suomeen.

– Porvarihallituksen arvovalintaa kuvaa parhaiten se, että harmaan talouden tutkintayksikön resursseja on supistettu 25 tutkijasta 12 henkilöön. Viime vuonna yksikkö käynnisti vain yhden uuden harmaan talouden rikoksen tutkimuksen. Herätys, vihreä työministeri!

Gustafsson vaatii hallitukselta aloitteita, jotta erityisesti pääkaupunkiseudun työelämää – erityisesti rakennusteollisuutta koskeva – viidakon lait saataisiin suitsettua.

– Hallituksen tulisi antaa pikaisesti kaksi lakiesitystä. Kiireellisesti tulisi edellyttää, että EU maasta tulevan yrityksen tulee tehdä ennakkoilmoitus esim. työsuojeluviranomaiselle Suomeen lähettämästään työntekijästä. Villi vuokratyö on saatava kuriin ja verot on maksettava joko työntekijän kotimaahan tai Suomeen, vaatii Gustafsson.

– Rakennustyömaalla vaaditaan jo nyt valokuvallinen tunnistekortti työntekijältä. Korttiin pitää lisätä työntekijän veronumero, jolloin viranomaisella tai luottamusmiehellä olisi reaaliaikainen mahdollisuus tarkistaa, että veronmaksu on kunnossa.

Gustafsson muistuttaa, että erityisesti pidemmällä aikavälillä Suomeen tarvitaan työperäistä maahanmuuttoa.

– Mutta sellainen yhtälö, että samanaikaisesti heikennetään valvontaresursseja ja lisätään maahanmuuttoa ei voi olla hyväksyttävää. Esim. tärkeät suomalaisten verorahat rakentamisen hyväksi valuvat ulkolaisten firmojen taskuun ja työntekijät ovat alipalkattuja. Se ei voi olla oikein – eihän vihreät ja kepu?