Gustafsson: Porvarihallitus hylkää suomalaiset työntekijät

Hallitus esittää merkittäviä helpotuksia EU:n ulkopuolisen työvoiman maahanmuuttoon tilanteessa, jossa jo nykyisellään ulkomaisten työntekijöiden työ- ja palkkaehtojen valvonta vuotaa kuin seula, arvioi SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson.

Työvoiman saatavuusharkinnasta luopuminen ja se, ettei työnantajan enää tarvitsisi tarkistaa, onko suomalaista työntekijää tarjolla, on Gustafssonin mielestä epäisänmaallista toimintaa.

– Lisäksi se on johtamassa ns. kaksien työmarkkinoiden Suomeen. Verohallinnon ylitarkastaja Tuomo Karvosen mukaan ”lainsäädäntö on hampaaton” ja Rakennusliitto pelkää ”ovien avautuvan orjatyömarkkinoille”. Tässä kaupassa häviää ulkomaisen työntekijän lisäksi rehellinen, veronsa maksava suomalainen yrittäjä ja työntekijä, jatkaa Gustafsson.

Viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin tutkimus paljasti, että verojen ja muiden maksujen kierto aiheuttaa yhä enemmän menetyksiä yhteiskunnalle ja rehellisille yrittäjille.

Työ- ja palkkaehtojen, vero- ja sotu-maksujen valvonta pantava kuntoon ennen kuin pääkaupunkiseudusta tulee täydellinen viidakko, vaatii Gustafsson. Ovien lisäavaamiselle on pantava stoppi tilanteessa, kun maassa on yli 300.000 työtöntä ja kunnes Viranomaisyhteistyön kehittämisprojektin VIRKE toiminta on vakinaistettu, edellyttää työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan varapuheenjohtaja Gustafsson.

20.000 suomalaista yritystä toimii Virosta käsin

Gustafsson muistuttaa hallitusta, että Viron kaupparekisteriin merkitystä 100.000 yrityksestä 20.000 on suomalaisten nimissä. Asiantuntijan mukaan näistä suurimmilla osalla on toimintakielto Suomessa. Valvonnan heikkoudesta johtuen yritykset pyörittävät lähetettyjen työntekijöiden nimissä yritystoimintaa Suomessa.

Valtiontalouden tervehdyttäminen tulee aloittaa poistamalla harmaa talous ja veronkierto. Maahanmuuttoviraston, poliisin, työsuojelupiirien ja ay-liikkeen voimavaroja on lisättävä ja valvonnan vaatimia viranomaisoikeuksia lisättävä vaatii Gustafsson.

Maahanmuuttoministerille Thorsille suosittelen työpaikkakäyntejä rakennusteollisuuden työpaikoilla eikä ne pahaa tekisi työministeri Sinnemäellekään ehdottaa Gustafsson