Gustafsson: Porvarihallitukselta kylmää kyytiä köyhille työikäisille

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson toteaa porvarihallituksen jäävän historiaan kansamme kahtiajaon syventäjänä ja kansallisen eheyden hyllyttäjänä.

– Juhlimme muutama viikko sitten Tammikuun kihlausta. Suomi on mennyt porvarikomennossa huonoon suuntaan, eikä kaikki johdu lainkaan lamasta, vaan hallituksen politiikasta.

Tämä on Gustafssonin mukaan erityisen anteeksiantamatonta ja tuomittavaa, koska porvarihallitus pääsi aloittamaan toimintansa korkeimmalta mahdolliselta lähtölavalta.
– Suomi oli rikkaampi kuin koskaan, kiitos sosialidemokraattien viisaan talous- ja työllisyyspolitiikan. Rahaa on hukattu miljardikaupalla tehottomaan veroelvytykseen.

– Mutta porvarihallitus on ohjelmansa mukainen ja näköinen. Hyvinvointivaltiota ei enää edes mainita hallitusohjelmassa, mutta kilpailukyky mainitaan 38 kertaa.

Kun kokoomuksen puheenjohtaja Katainen puhuu hyvinvointivaltiosta, vastuu siirtyy Gustafssonin mukaan kuulijalle ja lähdekritiikki on otettava käyttöön välittömästi.
– Kokoomuksen puheet ovat räikeää harhautusta. Puhutaan toista, ja tehdään toista.

Esimerkiksi suurin toivein asetetulle SATA komitealle kävi Gustafssonin mielestä kuin suomalaisille hiihtäjille. Työ alkoi lupaavasti, suurin odotuksin, mutta lopussa tuli täydellinen romahdus ja mahalasku.
– Lukuisten pienituloisten lapsiperheiden asemaa koskevien – kasvavaa köyhyyttä osoittavien tutkimusten huomiotta jättäminen ja parannusesitysten puute on poliittinen skandaali.

– Vaikka hallituksen käynnistämän sosiaaliturvauudistuksen yhtenä keskeisenä tavoitteena on köyhyyden vähentäminen, perusturvaan ei ole tulossa yleisiä tasokorotuksia.

Heikki Hiilamon, Diakonia-ammattikorkeakoulun yksikönjohtaja ja joulukuussa työnsä päättäneen Sata-komitean perusturvajaoston jäsenen mukaan Sata-komiteassa perusturvan parannusehdotukset pohjimmiltaan kaatuivat siihen, että sosiaalimenot on haluttu painaa mahdollisimman pieniksi, jotta verojen alentamista ja nimenomaan ylimpien tuloluokkien marginaaliveroprosentin alentamista voitaisiin jatkaa.