Gustafsson: Porvarihallituksella vakava vaje työelämäosaamisessa

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafssonin mukaan Vanhasen porvarihallituksen eläkeiän korottamispäätöksessä ei syvimmiltään ole kysymys hiihtolenkin aikaisesta leimauksesta, vaan työreformiajattelun jatkosta, johon käsittämättömän helposti vihreätkin lähtivät mukaan.

– Vanhasen vastenmielisyys vahvaa ay-liikettä kohtaan ja halu liikkeen voiman heikentämiseen on ollut tiedossa pitkään. Nyt johtavat porvaripomot osoittivat valitettavasti vakavan työelämäosaamisvajeensa ja ylimielisyytensä käymällä yksipuolisesti vuosia ja vuosikymmeniä laajalla yhteistyöllä rakennetun eläkejärjestelmän kimppuun. Työeläke on palkansaajille myöhennettyä palkkaa, siksi suuttumus on ollut rajua ja aitoa, arvioi Gustafsson.

– Ei ay-liike voi seisoa tumput suorana kun porvaripomot menevät työntekijöiden taskuille! Sama pätee SDP:seen, jolla on pitkät perinteet palkansaajien aseman puolustajana, Gustafsson jatkaa.

Gustafsson vetoaakin porvarihallitukseen:
– Tunnustakaa tehty virhe. Käynnistetään eläkeiän noston sijasta kansalliset työelämän hyvinvoinnin ja työssä viihtymisen sekä jaksamisen kehittämistalkoot. Haasteemme on ennenaikaisesti työkyvyttömyyseläkkeelle jäävät ja 55-60-vuotiaat,joiden jaksamista tulee eri keinoin kannustaa ja helpottaa. Yhdessä osaisimme hoitaa Suomeen lisää työvuosia, muutoin kuin työntekijän selkänahkaa venyttämällä!