Gustafsson: palkkatasa-arvon tavoittelu hallitusohjelmaan

Kansanedustaja Jukka Gustafsson kannattaa SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen esitystä nostaa sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen vahvaan rooliin tulevassa hallitusohjelmassa.

– Tasa-arvokysymyksillä on monia ulottuvuuksia yhteiskunnassa. Yksi olennainen on palkkatasa-arvon tavoittelu. Siihen voidaan vaikuttaa monella tavalla, joista yksi on perhevapaiden järjestäminen. Mielestäni tulevan hallituksen keskeinen haaste on perhevapaajärjestelmän uudistaminen niin, että perheet voivat jakaa hoivavastuuta nykyistä tasa-arvoisemmin, Gustafsson toteaa.

– Kotihoidontuki, joka on tasoltaan matala, jää jopa 95-prosenttisesti äitien käyttöön, mutta sen sijaan ansiosidonnaista vanhempainvapaata käyttävät isätkin. Siksi näkisin, että isyysvapaan pidentäminen on hyvä keino saada isät vahvemmin osallisiksi lasten hoitamiseen, Gustafsson pohtii.

– Pidän tärkeänä, että perheet voivat itse päättää lastensa hoitamisesta. Yhteiskunta voi kuitenkin kannustaa erilaisten valintojen tekemiseen ja kantaa osaltaan vastuuta myös naisten työurista ja tulevista eläkkeistä. Lapsen kannalta hyvä kiintymyssuhde molempiin vanhempiin antaa myös hyvä eväät tulevaisuutta ajatellen, Gustafsson päättää.

Vanhummuuden kustannukset