Gustafsson: Pääministerin tehtävä on johtaa hallitusta

Kaikki uudistukset kaatuvat alta, koska Kokoomus ei johda hallitusta. Aiemmat pääministerit ovat pyrkineet tiiviiseen yhteydenpitoon hallituspuolueiden eduskuntaryhmien kanssa. Stubbia ei eduskuntaryhmissä näy. Stubbin läsnäoloa ei välttämättä tarvittaisi, jos Kokoomuksen ryhmäpuheenjohtaja Arto Satonen osaisi kertoa Kokoomuksen kannan asioihin. Satonen ei tähän kykene, koska Kokoomus ei ole yksimielinen. Tämä tekee demareiden hallitustyöskentelystä vaikeaa.

Toisen asteen järjestämislain kaatuminen sivistysvaliokunnassa on hyvä esimerkki tästä. Lain käsittelemiseen valiokunnassa oli varattu riittävästi aikaa, mutta valiokunnan kokoomuslainen puheenjohtaja Raija Vahasalo mitä ilmeisimmin vastusti toisen asteen koulutuksen rakenneuudistuksia. Vahasalon viivyttelyn takia oppositio onnistui kaatamaan tärkeän rakenneuudistuksen. Asiantuntijat ovat sitä mieltä, että toisen asteen koulutuksen rahoituslakia ei kannata viedä eteenpäin ilman Vahasalon kaatamaa järjestämislakia. Olen asiantuntijoiden kanssa samaa mieltä.

Stubb ei ilmeisesti tiedä, tajua tai ymmärrä, mitä Kokoomuksen ryhmässä tapahtuu. En ole törmännyt tällaiseen johtajuuskriisiin lähes kolmekymmentä vuotta kestäneen eduskuntaurani aikana kertaakaan. Vaikeita tilanteita on aina ollut eikä politiikka ole koskaan helppoa. Pääministerin tärkein tehtävä on tiedostaa nämä vaikeudet ja luotsata Suomi –laivaa eteenpäin. Valitettavasti Alexander Stubb ei tähän kykene. Hallituksen syksyllä 2013 sopima rakennepaketti on nyt kaatunut kokonaan. Seuraavan hallituksen urakka kasvoi jälleen sadoilla miljoonilla euroilla.