Gustafsson: Oppivelvollisuusiän nostaminen on historiallinen päätös!

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson pitää oppivelvollisuusiän nostamista vuodella hallitukselta historiallisena päätöksenä. Jatkossa oppivelvollisuus päättyy vasta 17-vuotiaana. Tämä yhdistää entistä paremmin peruskoulun päättymisen sekä lukion tai ammatillisen koulutuksen alkamisen toisiinsa. Nyt 4000 – 5000 nuorta jää vuodessa syrjään peruskoulun jälkeisistä opinnoista.

– Oppivelvollisuuden nostaminen vuodella toimii näin eräänlaisena siltana peruskoulun ja toisen asteen eli lukion ja ammattiin opiskelun välillä. Tämä silta kantaa nuoret yli sen jyrkän kuilun, jonne nyt tuhansia nuoria vuosittain tippui pois näkyvistä, entinen opetusministeri Gustafsson toteaa.

Oppivelvollisuusiän nostaminen ohjaa kuntia ja oppilaitoksia kehittämään entistä enemmän työvaltaista opiskelua ja pedagogiikkaa, mutta myös tarjoamaan toimivia tukipalveluja nuorille. Oppivelvollisuudella saadaan kaikki koulutukseen kiinni. Gustafsson korostaa, että jokaiselle nuorelle pitää voida taata itselleen mielekäs väylä kouluttautua.

– Mikään pakkoistuminen pulpetin ääressä ei ole keino saada nuoria kiinnostumaan itsensä kouluttautumisesta. Oppivelvollisuus ohjaa siihen suuntaan, että nuoria kuunnellaan ja heitä autetaan kasvamaan. Tämä hallituksen päätös on vastuunottamista nuorista, Gustafsson alleviivaa.