Gustafsson: Onko hallitus käpälälaudassa kokoomuksen puoluekokoukseen asti?

Jukka Gustafsson

SDP:n pitkäaikainen kansanedustaja Jukka Gustafsson ihmettelee hallituksen päätöksentekokyvyn nopeaa puoliintumistahtia.

– Tällä menolla hallitus on pian täysin takalukossa. Kaikista selvimmin tilanne näkyy hallituksen sote-valmistelussa.

Gustafsson epäilee yhdeksi hallitushalvauksen syyksi kokoomuksen lähestyvää puoluekokousta.

– Helsingin Sanomissa viime torstaina ilmestynyt Ben Zyskowiczin sote-uudistusta ja maakuntahallintoa ruotiva mielipidekirjoitus kuvaa hyvin sitä umpikujaa, jossa hallitus tällä hetkellä on. Tässä valossa tuntuu epätodennäköiseltä, että tilanne helpottuisi ainakaan ennen kokoomuksen kesäkuun puoluekokousta.

– Tämän lisäksi osa kokoomuslaisista haluaa laittaa ay-liikkeen polvilleen ja ajaa avoimesti pakkolakeja kuin käärmettä pyssyyn. Ministeri Stubb on näiden ”haukkojen” puolella. Hänen kanttinsa ei kuitenkaan riitä pääministeri Sipilän  haastamiseen, ja näin kokoomus on hallituksen ”vilttiketjussa”. Sokea reettakin  näkee missä mennään.

– Tilanne on huolestuttava, sillä esimerkiksi soten kanssa ei voida odottaa loputtomiin. Suomalaiset tarvitsevat jatkossakin takuun luotettaville ja toimiville sosiaali- ja terveyspalveluille.