Gustafsson: Niinistö laittaa työttömät vastakkain

SDP:n eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Jukka Gustafssonin mukaan puhemies Sauli Niinistö laittaa Alma Median sanomalehtien haastattelussa työttömät vastakkain. Niinistö toteaa haastattelussa, että peruspäivärahan ja ansiopäivärahan side olisi purettava.

– Työttömiä ei pidä asettaa toisiaan vastaan, kuten Niinistö nyt tekee. Perusturvaa ja ansioturvaa on mahdollista kehittää yhtäaikaisesti – ne eivät ole siis toisensa poissulkevia, Gustafsson sanoo.

Valtio rahoittaa perusturvan ja ansioturvan perusosat verovaroin. Valtio siis tukee kaikkia työttömiä yhdenvertaisesti.
– Jos peruspäivärahaa nostettaisiin ja ansioturva jätettäisiin ennalleen, valtio maksaisi perusturvaa saaville työttömille enemmän kuin työttömyyskassassa itsensä vakuuttaneille työttömille. Valtio siis käytännössä rankaisisi työttömyyskassojen jäseniä leikkaamalla heidän etuisuuksiaan, Gustafsson toteaa.

Hän muistuttaa, että valtio ei rahoita ansioturvan ansio-osaa, eli palkkojen mukaan kehittyvää osaa. Se maksetaan työnantaja- ja työntekijämaksuista.

Gustafssonin mukaan ansioturvan vastustajat haluavat heikentää työntekijöiden neuvotteluvoimaa hyökkäämällä ansioturvan kimppuun.
– Tämä on kaikkien työntekijöiden kannalta haitallista, Gustafsson toteaa.

SDP esittää, että tulevalla vaalikaudella pienimpiä päivärahoja korotetaan 100 eurolla.
– Tämän nettovaikutukset olisivat noin 150 miljoonaa euroa, kun hallituksen rikkaille kohdentamat veronalennukset ovat maksaneet valtiolle 4 miljardia euroa, Gustafsson huomauttaa.

– Niinistön omalla puolueella olisi ollut kaikki mahdollisuudet neljän vuoden aikana huolehtia köyhistä. On kovin tekopyhää, että puhemies kolme kuukautta ennen vaaleja yhtäkkiä kiinnittää huomion näihin kysymyksiin, Gustafsson toteaa.