Gustafsson: Kokoomus sakottaisi taas sairaita

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafsson tuomitsee kokoomuksen jatkuvat esitykset työntekijöiden aseman heikentämisestä, joista viimeisin on tänään Iltalehdessä esitetty, uudelleen lämmitetty ns. sairaussakko.

– Kokoomuksen keinot Suomen talouden suunnan oikaisemiseksi ovat sen kaltaisia, ettei niitä oikein parannuskeinoiksi kehtaa kutsua, vaan tilannetta käytetään hyväksi työntekijöiden jatkuvaan kampittamiseen.

Kokoomuksen Harri Jaskari esittää tänään Iltalehden haastattelussa mm. ensimmäisen sairauslomapäivän tekemistä työntekijälle palkattomaksi. Tämä on ollut Kokoomuksen tavoitelistalla jo pitkään.

– Onko nyt kyse siitä, että kokoomus yrittää kerätä pisteitä pettyneiltä yrittäjä-äänestäjiltään heikentämällä pienituloisten työntekijöiden asemaa?

Gustafssonin mukaan sairaussakko ei ole mikään yksioikoinen asia.

– Kokoomus puhuu mieluusti ”krapulapäivästä”, vaikka poissaoloja on tilastollisesti vähiten maanantaisin, johon tällä viitataan. Ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuus vaikuttaisi kipeimmin pienipalkkaiseen ja raskasta työtä tekevään. Toisaalta olisi hyvin vaarallista, että esimerkiksi hoiva- ja hoitoalalla tultaisiin yhä enemmän sairaana töihin. Mistä syntyvät säästöt kun sairas työntekijä tartuttaa työtoverinsa ja sairaudet pitkittyvät? Pahimmillaan hoiva- ja hoitoalalla sairaana työskentely voi vaarantaa asiakkaan tai potilaan terveyden, jopa hengen.

Gustafsson muistuttaa että työhyvinvoinnilla ja työssäjaksamisella on toki suuret vaikutukset kansantalouteen, mutta tällaisella piiskanjaolla ei mitään hyvää saavuteta.