Gustafsson: Kenet Virkkunen jättää oman onnensa nojaan?

Entinen opetusministeri ja kansanedustaja Jukka Gustafsson (sd.) haastaa kuntaministeri Henna Virkkusen kertomaan tarkasti, mitä opetusta ja ketkä ministeri karsisi kuntien opetuksesta. Virkkunen totesi tänään Helsingin Sanomissa, että hän on pettynyt erityisesti opetusministeriön esityksiin kestävyysvajeen paikkaamiseksi. Virkkunen totesi, että tehtävien hoitamista säätelevät normit koskevat esimerkiksi henkilöstön pätevyysvaatimuksia ja mitoituksia.

– Tahtoisin kuulla tarkemmin ministeri Virkkuselta, ketkä hän heivaisi opetuksesta pois? Tarkoittaako hän lukio-opettajia, lastentarhaopettajia vai kenties nuorisotyöntekijöitä? Vai leikkaisiko hän juustoleikkurilla kaikesta opetuksesta, Gustafsson ihmettelee.

– Opetustoimi on jo nyt äärirajoilla tehtyjen säästöjen seurauksena. Opetuksen laadusta ja tavoitettavuudesta on voitava vaikeinakin aikoina pitää kiinni.  Suoraan opetukseen kohdentuvat lisäsäästöt ovat ristiriidassa hallitusohjelmatavoitteen ”maailman osaavin kansa v. 2020” mennessä, muistuttaa Gustafsson.

Gustafssonin mukaan Virkkunen leikittelee klassisella moraalisella ansalla.

– Kuvitellaan, että ministeri on valtamerellä veneessä kolmistaan opettajan ja nuorisotyöntekijän kanssa. Molemmat opettaja ja nuorisotyöntekijä putoavat veteen ja hän voi pelastaa vain yhden heistä. Kumman heistä hän pelastaa? Vai pelastaako kumpaakaan, Gustafsson kysyy.

Entisenä opetusministerinä Gustafsson on vakuuttunut, että opetusministeriö ei ota tehtävää kevyesti.