Gustafsson: Kehysriihessä perussuomalaiset pettivät viimeisetkin vaalilupauksensa

Jukka Gustafsson

SDP:n kansanedustaja Jukka Gustafssonin mielestä perussuomalaiset pettivät kehysriihessä viimeisetkin ennen vaaleja antamistaan lupauksista.

Kehysriihessä tehdyt päätökset osoittavat Gustafssonin mielestä yksiselitteisesti, ettei perussuomalaisten vaalilupauksista ole enää mitään jäljellä.

− Vielä ennen eduskuntavaaleja perussuomalaiset lupasivat, ettei yhteiskunnan kaikkein köyhimmiltä leikattaisi senttiäkään. Tämän lupauksen Timo Soini toisti useamman kerran julkisuudessa ja vaalikentillä. Soinin sanaan uskoivat tuhannet kansalaiset. Kuitenkin kehysriihessä hallitus päätyi jälleen leikkaamaan niiltä, joiden asema on jo nyt kaikkein heikoin, Gustafsson toteaa.

Perussuomalaisten toiminta hallituksessa on Gustafssonin mielestä täysin ristiriidassa niiden periaatteiden kanssa, joita perussuomalaiset ovat uskotelleet edustavansa. Erityisen räikeänä esimerkkinä petetyistä vaalilupauksista Gustafsson pitää bensiiniveroon tehtyä roimaa korotusta.

− Vaaleissa perussuomalaiset kampanjoivat väkevästi bensaveron alentamisen puolesta. Myöhemmin hallitukseen päästyään puolue korotti ajoneuvoveroa ja nyt vielä kehysriihessä suostui korottamaan bensaveroa. Tuhansien suomalaisten työmatkailu kallistui kertaheitolla perussuomalaisten ansiosta.

Gustafsson ihmettelee, miten kauan perussuomalaiset voivat jatkaa tekemiensä lupausten pettämistä.

− Lainatakseni Soinin omaa puheenvuoroa edelliseltä vaalikaudelta täytyy vain todeta: miten te kehtaatte, ja kyllähän te kehtaatte!

Gustafssonin mielestä ei ole oikein, että kansaa johdetaan harhaan vaaliuurnilla, mutta vaalien jälkeen ministeripaikkojen toivossa ollaan valmiita myymään pyhimmätkin periaatteet.