Gustafsson: Katainen nauratti kokoomusväkeä lamasta kärsivien kustannuksella

Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson pitää kokoomuksen puheenjohtajan esiintymistä Hämeenlinnassa ja puheen sisältöä ”ylimielisenä ja loukkaavana satojatuhansia suomalaisia kohtaan, joille taantuma tuo pelkoa ja epävarmuutta tulevaisuudesta, ja kymmenille tuhansille irtisanomisia ja lomautuksia”.

Kataisen näkemys siitä että pitää keksiä jotakin ”mielekästä tekemistä tälle väliajalle” kuvaa Kataisen elävän tavallisten ihmisten ylä- ja ulkopuolella. Kyllä terveillä ihmisillä tekemistä piisaa, mutta kun rahat loppuu, muistutti Gustafsson.

Tilanteessa, jossa hallitus on leikannut voimakkaasti työllisyysmäärärahoja, ajaa härkäpäisesti eteenpäin valtion henkilöstön vähentämisohjelmaa, panee kunnat lomauttamaan henkilöstöään ja karsimaan palvelujaan, niin Katainen leikkii ajatuksella, että pitäisi keksiä jotain tekemistä ihmisille -hämmästelee Gustafsson Kataisen puheen sisältöä ja sävyä.

Oi aikoja, oi tapoja. O tempora O mores!!

Katainen leijuu jossain Kokoomuksen kauppakamarimaailmassa, jossa ei tunneta yhtään työtöntä, ei ihmisten hätää, kun tilipussi ohenee tai loppuu kokonaan, arvioi Gustafsson.
Nyt pitää laittaa pystyyn uusi kansanliike!
– Herättäkää ministeri Katainen tähän päivään, esittää Gustafsson. Katainen osoittaa puheellaan kuinka etäällä Kokoomus on palkansaajista, ja tavallisesta kansasta.