Gustafsson: Hyökkäysjoukkojen sijaan tarvitaan koulutuksen puolustusjoukkoja

SDP:n kansanedustaja, entinen opetusministeri Jukka Gustafsson arvostelee Eduskunnan sivistysvaliokunnan puheenjohtaja Tuomo Puumalan (kesk.) avausta koulutuksen hyökkäysjoukoista. Puumalan mukaan suomalainen koulutus tarvitsisi vähenevien taloudellisten voimavarojen olosuhteissa työryhmän, joka pohtisi koulutuksen haasteita.

− On kummallista, että juuri hallituksessa rajuja koulutusleikkauksia tehnyt keskusta esittää tällaista. Hyökkäysjoukkojen sijaan suomalainen koulutusjärjestelmä tarvitsee puolustusjoukot, jollaiseksi keskustasta ei selvästi näytä olevan. Juuri nyt pitäisi korjata kohtuuttomat leikkaukset tulevan vuoden budjettiesityksestä, eikä paeta tulevaisuuteen, Gustafsson toteaa.

Gustafssonin mukaan hallituksen koulutusjärjestelmään kohdistettuja leikkauksia ei työryhmillä pelasteta. Sen sijaan koulutus ansaitsisi todellista rakenteellista kehittämistä, joka ei voi rajoittua vain digitalisaatioon ja hyviin aikomuksiin.

− Keskustan tuottamista pettymyksistä vaalien jälkeen kenties pahin koskee juuri opetusta ja tutkimusta. Ymmärrän että sivistysvaliokunnan puheenjohtajalla on huono omatunto, kun on kuullut valiokunnissa asiantuntijoita, joista yksikään ei ole tukenut hallituksen leikkauslistaa. Nyt huomio pitäisi kuitenkin kääntää aitoihin toimenpiteisiin koulutuksen uudistamiseksi ja juustohöylällä tehtyjen koulutus- ja tutkimusleikkausten torjumiseksi.

Lisätietoja:

Jukka Gustafsson