Gustafsson: Fortumin toimitusjohtajan eläkeikä nolon politiikan huippu

Valtio-omistuksesta vastaava puolustusministeri Jyri Häkämies ja pääministeri Matti Vanhanen vakuuttelivat Eduskunnan viime kyselytunnilla että toimitusjohtajan eläkeiäksi tulee 63 vuotta, hallituksen yleisen tavoitteen mukaisesti muistuttaa sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson. Fortumin uuden toimitusjohtajan eläkeiäksi tulee 62 vuotta!

– Sen jälkeen kun hallitus perääntyi uhkavaatimuksestaan nostaa eläkeiän alaraja pakolla 63-vuoteen, luulin että hallitus ei voi enää nolommin hoitaa eläkeikäasiaa. Sen jälkeen kun Fortumin kannustinpalkkiot paljastuivat anteeksiantamattoman löysiksi, luulin, ettei hallitus voi nolommin hoitaa valtio-ohjaustaan. Hallitus näyttäisi nolon politiikan suhteen pystyvän kuitenkin ihmeisiin, Gustafsson toteaa.

– Taustalla on oikeistolainen ajattelu, että johtajien sopimukset ovat yksittäistapauksia, mutta työntekijöiden sopimukset massatapauksia. Edelleen oikeistoideologiaan kuuluu, että kun yksilöt joka tapauksessa ovat eriarvoisia, miksi edes pyrkiä tasa-arvoon. Tällaiset periaatteet eivät sovi ihmisten oikeudentajuun, vaikka mainostoimistopolitiikalla kuinka yritettäisiin selittää mustaa valkoiseksi, Gustafsson jatkaa.

– Oikea neuvottelutulos hallitukselta tietenkin olisi ollut 63-vuotta eläkeiäksi. Ministeri Häkämies hukkasi taas yhden ryhdistäytymisen mahdollisuuden ja antoi uutta lisäpontta vaatia häneltä poliittisen vastuun kantamista ja ministerisalkun jättämistä, Gustafsson lopettaa.