Gustafsson: Ankara tuomio historian tutkijoilta porvarihallitukselle

Kansalaiset tekevät vajaan vuoden päästä arviota porvarihallituksen onnistumisesta toimissaan. Sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jukka Gustafsson uskoo, että yksi tuomio on ylitse muiden. Suomen kansaa on jaettu kahtia. Terveyserot ovat kasvaneet. Hallitus on toteuttanut hyvätuloisia hyödyntäviä veronalennuksia. Osa kuntapalveluista rapautuu kuntapalvelujen supistumisen seurauksena.

Tästä seuraa vakavaa syrjäytymistä pitkäaikaistyöttömille, mielenterveyskuntoutujille, päihdeongelmaisille ja moniongelmien kasautumisesta kärsiville. Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto muistuttaa, että palvelujärjestelmällä on suuria vaikeuksia vastata erityisesti kaikkein vaikeimmassa tilanteessa olevien ihmisten tarpeisiin.

– Näyttää jopa siltä, että joidenkin ihmisten pysyvälle köyhyydelle ja osattomuudelle on hiljainen poliittinen hyväksyntä. Huono-osaisempien ihmisten tilannetta ei ole parannettu, vaikka ongelma ja sen laajuus ovat tiedossa. Laaja ja ylisukupolvinen syrjäytymiskehitys on vakavassa ristiriidassa meidän perustuslakimme kanssa, Gustafsson sanoo. Kehitys on jo uhka yhteiskunnan kiinteydelle!

Gustafsson ennustaa, että porvarihallitus saa tulevaisuudessa ankaran tuomion historian tutkijoilta, kun se sääliä tuntematta upotti neljä miljardia euroa erilaisiin veronkevennyksiin, mutta 140 miljoonaa ei ollut sydäntä osoittaa peruspäivärahojen korotukseen. Se oli ja on häpeällistä ja moraalitonta sekä osoittaa porvarien puheen ”välittämisestä” sanahelinäksi.