Frostdahl: Genomskåda samlingspartiets bluff

Ordförande Steven Frostdahl talade på Finlands svenska socialdemokraters (FSD) fullmäktigemöte i Helsingfors 05.03.2011.

Frostdahl redogjorde för skillnaden mellan centern och socialdemokraterna.
– När man öppnar svenska centerns hemsida så möts man av en stor bild av en vackert leende statsminister och reklamtexten – kom med, vi tar hand om våra egna. Min första tanke varje gång jag ser den texten är – vad ska hända med oss andra? Socialdemokraterna är inte det alternativ som stolt förkunnar – vi tar hand om våra egna – vi är det parti som är bäst på att ta hand om alla.

Frostdahl efterlyste skräddarsydda satsningar på fattiga barnfamiljer och pensionärer.
– Socialdemokraterna vill göra strategiska satsningar på fattiga barnfamiljer. Detta ska göras genom att lösgöra barnbidragen från de övriga stödsystemen och genom en förhöjning av den lägsta föräldrapenningen med hundra euro.

– Pensionärernas situation ska förbättras genom en rättvisare beskattning – där pensionen beskattas enligt samma principer som arbetsinkomst och en åldringslag som tryggar våra seniorer subjektiva rätt till vård och omsorg i alla livets skeden.

FSD:s ordförande riktade skarp kritik mot samlingspartiets skattepolitik.
– Vi socialdemokrater motsätter oss en höjning av momsen. Samlingspartiet försöker sin vana trogen lura de finländska väljarna, genom att säga att de inte tänker genomföra plattskatt – trots att det är precis det de försöker göra. Partiet vill minska progressiviteten i beskattningen genom att sänka inkomstskatten och höja momsen. Marknadsföringskampanjen för ett par veckor sedan representerade en otrolig fräckhet. För fyra år sedan vann samlingspartiet valet genom att göra löften och utfästelser om löneförhöjningar som sedan visade sig vara luft. Vi kan bara hoppas att finländarna ser genom de brett leende och välfriserade herrarnas bluff.

Frostdahl deklarerade att FSD erbjuder finlandssvenskarna en kvalitetsgaranti.
– FSD går till val med en god kandidatlista – alla kandidater är goda kamrater jag lärt mig känna och respektera under de år jag kämpat i vår rörelse. Jag är speciellt glad över att vi har en så stark och jämn kandidatuppställning i hela Svenskfinland – varje Finlandssvensk har i dag en kandidat i FSD man kan stöda.