Filatov: Yhteisvastuuta pitkäaikaistyöttömyyden nujertamiseen

Pitkäaikaistyöttömyyden nousu synnyttää pitkäaikaista köyhyyttä, sanoo eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov. Hän puhui Turussa Varsinais-Suomen sosialidemokraattien työllisyys- ja talousseminaarissa lauantaina.

Filatov toivoo laajaa yhteisvastuuta pitkäaikaistyöttömyyden nujertamiseksi. Nuorisotyöttömyyden nousua on hillitty laajoin valtion ja kuntien tukitoimin, mutta pitkään työttömänä olleet eivät yhteiskunnassa ole saaneet samaa sympatiaa.

Kunnat jopa maksavat mieluummin valtiolle sakkoa, kuin puuttuvat itse ongelman ytimeen. Yksi keino parantaa ongelman hallintaa on pitkäaikaistyöttömiä palvelevien työvoiman palvelukeskusten kunnallistaminen ja riittävä valtion korvamerkitty, keskuksille suunnattu rahoitus. Lisäksi tarvitaan yhdistyksiä ja yrityksiä työttömyyden hoitoon kumppaneiksi. Jos kokonaisvastuu olisi kunnilla sosiaali- ja terveyspolitiikka saataisiin tiukemmin mukaan palvelukokonaisuuksiin. Näin valta, vastuu ja rahat saataisiin samoihin käsiin.

– Joskus tuntuu, että Suomessa kilpailuneutraliteetti on pyhä ja sen alle rusentuu pitkäaikaistyöttömän työn tarve. Asenne on syytä kääntää toisin päin. Ensin on ihmisen oikeus työhön ja sitä pitää kilpailusäädöstenkin palvella.

Työttömyyden kasvu on onneksi pysähtynyt, mutta kehityserot eri alueilla ovat suuret. Etelän väkirikkailla alueilla Kuten Uudellamaalla, Pirkanmaalla ja Varsinais-Suomessa työttömyyden nousu jatkuu.

Erityisen huolestuttavaa on koko maassa pitkäaikaistyöttömyyden raju kasvu. Pitkäaikaistyöttömyys nousee aina viiveellä muuhun työttömyyteen nähden, mutta se on vaarallisinta työtömyyttä.

– Maksamme yhä 90-luvun laman inhimillistä ja taloudellista laskua korkeana rakennetyöttömyytenä. Silloin työttömyydenhoidossa myöhästyttiin ja nyt uhkaa käydä samoin.

Pitkäaikaistyöttömyys on noussut koko maassa 34 %, Varsinais-Suomessa jopa 68 %. Pitkäaikaistyöttömyys syrjäyttää monin tavoin. Se jopa alentaa elinikää.

Köyhyyttä se lisää pysyvästi, koska hallituksen painopiste työttömien tukitoimissa on ollut ei-työsuhteisissa toimissa. Työharjoittelu ja kuntouttava työtoiminta eivät kerrytä esimerkiksi eläkettä. Pitkä työttömyys köyhdyttää ihmistä myös eläkkeellä, muistuttaa Filatov.