Filatov: Vilunkiveikot kuriin, verotulot kasvuun

Eduskunnan II-varapuhemies Tarja Filatov toteaa, että harmaa talous pihistää jokaiselta suomalaiselta 1000 euroa vuodessa.
– Se syö yhteiskuntamoraalia ja sortaa kilpailutilanteissa rehellisiä suomalaisia yrittäjiä ja työntekijöitä.

Harmaan talouden vuoksi menetetään 4-5 miljardia euroa vuodessa.
– Vilunkiveikkojen kiinni saamiseksi pitää panostaa työsuojeluun, verohallinnon, tullin, rajavartiolaitoksen, poliisin ja oikeuslaitoksen työhön.

Filatovin mukaan työelämän harmaa talous raastaa erityisesti rakennus- ja palvelualoja.
– Suomessa tehtävässä työssä on aina noudatettava suomalaisia työehtoja. Työehtojen valvontaa on lisättävä rikolli¬sen ja epäreilun kilpailun estämiseksi.

– Businessmaailman vapaamatkustajia ei saa unohtaa. Suomalaiset kiertävät veroja kansainvälisten sijoitusmahdollisuuksien kautta. Satoja miljoonia Suomessa tehdyn työn tuloksista siirtyy verottamatta ulkomaille.

Kansainvälisen sijoitustoiminnan verovalvontaan on Filatovin mielestä panostettava enemmän. Nykyinen arvopaperiomistuksen salaamismahdollisuus helpottaa veronkiertoa. Verohallituksen tiedonsaantioikeuksia hallintarekisterin taakse kätkeytyneistä pitää lisätä.

– Pörssin etävälittäjältä on toimiluvan edellytyksenä vaadittava sitoumus siitä, että ne toimittavat suomalaisia kaupankävijöitä koskevat tiedot. Vastaava menettely on käytössä Ruotsissa.

Suomalaisten yksityishenkilöiden etävälittäjien välityksellä käymästä arvopaperikaupasta jää useiden satojen miljoonien arvosta luovutusvoittoja verovalvonnan ulkopuolelle.

Varapuhemies Filatov puhui Metalliliiton tilaisuudessa Valkeakoskella hotelli Valtikassa.