Filatov vetoaa työnantajiin: Pitäkää kiinni ikääntyvistä työntekijöistä

Työurat eivät pitene, jos ikääntyvät ihmiset saneerataan työttömiksi, sanoo eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov. Hän puhui Sähköliiton seminaarissa Hämeenlinnassa lauantaina.

Hyvinvointivaltion rahoittamisen avainkysymys on työllisyysasteen nostaminen ja työurien pidentäminen.
– Julkisessa keskustelussa on korostunut työntekijän vastuu siitä, että hän jatkaisi työelämässä riittävän kauan. Tutkimukset osoittavat positiivista muutosta palkansaajien eläkeaikomuksissa, Filatov toteaa.

Uudet työllisyystilastot kertovat, että ikääntyneiden työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys ovat kääntyneet selvään nousuun, vaikka kokonaistyöttömyyden nousu on taittunut.
– Työnantajilla on yhä suurempi vastuu siitä, että myös ikääntyvät ihmiset voivat jatkaa työelämässä pidempään. Kyse on työnantajan asenteista ja työelämän työntekijälähtöisistä joustoista, Filatov korostaa.

Yhä useampi työntekijä mainitsee tutkimuksissa kiireen aiheuttavan rasitusta. Työn suuret vaatimukset ja työn riittämätön hallinta ovat aina työelämästä pois työntäviä tekijöitä.
– Näihin syihin puuttumalla voidaan vaikuttaa työuran pituuteen työntekijän näkökulmasta, Filatov sanoo.

Vahvistamalla ikääntyneen työvoiman tietojen päivittämistä ja miettimällä jopa taloudellisia kannustimia voidaan vaikuttaa ikääntyneen työvoiman houkuttelevuuteen työnantajan näkökulmasta.
– Työnantajan on syytä muistaa, että nuoren ja ikääntyneet työntekijän vahvuudet ovat erilaisia. Yhdistämällä molemmat saadaan lisättyä tuottavuutta ja työn tulosta. Työurien pidentämiseksi ja työllisyysasteen nostamiseksi tarvitaan työelämän laadun kohottamista ja tuottavuustalkoita, Filatov muistuttaa.