Filatov: Vastikkeellisuus-keskustelu hakoteillä

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatovin (sd) mielestä sosiaaliturvan vastikkeellisuuden lisäämisen voisi aloittaa varmistamalla, että jokainen toimeentulotukiasiakas käy sosiaalityöntekijän vastaanotolla.

– Nykyisin raha tulee liian usein pelkän paperityön kautta, Filatov sanoo.

Kokoomuslainen sosiaali- ja terveysministeri Risikko on vaatinut lisää vastikkeellisuutta sosiaaliturvaan.

– Vastikkeellisuuskeskustelussa kannattaa muistaa, että jo nykylain mukaan toimeentulotukea voidaan leikata jopa 40 prosenttia, jos toimeentulotuen saaja ”lusmuilee” opinnoista työstä tai muusta. Eli yksinasuvan noin 470 euron toimeentulotuesta voidaan leikata lähes puolet pois. En usko, että aktiivisuuden puutteessa on kyse rahasta, pikemminkin kyvystä ja tarjonnasta, Filatov toteaa.

Filatov muistuttaa, että Suomessa on kuntouttava työtoiminta.

– Sen idea oli taata kuntoutusta niille, jotka eivät kykene työhön, vaikka sitä olisi tarjolla. Kansan suussa tämä on muotoutunut usein ilmaiseksi pakkotyöksi. Ja sitä se onkin huonosti toteutettuna. Hyvin toteutettuna ja oikein kohdennettuna se on toimiva osa kuntoutusjärjestelmää.

– Itse olisin halunnut pitää tämän toimen vapaaehtoisena. Yhteiskunnan oikeudenmukaisuudessa on kyse oikeuksien ja velvollisuuksien tasapainosta. Oppi ei mene päähän pakolla eikä ihminen kuntoudu käskien. Miksi pakottaa niitä, jotka eivät halua, kun rannalle jää resurssipulan vuoksi niitä, jotka haluavat. Pitää synnyttää motivaatio ja siihen eivät sosiaaliturvan leikkurit auta, Filatov sanoo.

Filatov toteaa, että Risikon uuteen vastikkeellisuusesitykseen sisältyy paradoksi. Kokoomus puolueena asettuu johdonmukaisesti vastustamaan aktiivisen työvoimapolitiikan voimavaroja, jotka kuitenkin ovat juuri tätä aktiivisuutta.

Filatov kannattaa vastikkeellisuutta, jossa yhteiskunnan velvollisuus on tarjota pelkän toimeentulon turvaavan rahan sijasta apua ja palvelua toimeentulon rinnalla. TE-toimistoissa on resurssien niukkuuden vuoksi siirrytty pitkälti sähköisiin palveluihin, vaikka moni työtön kaipaa henkilökohtaista neuvontaa.

– Jos ihminen on sairas eikä kykene työhön, ei ole järkevää tarjota vain sairauspäivärahaa, vaan pitää turvata terveydenhoito. Jos ihminen on työtön, ei ole järkevää maksaa vain työttömyysturvaa, vaan tarjota palvelua, joka auttaa uudelleen työllistymään ja tarjoaa mielekästä tekemistä.