Filatov: Vanhemmuuden jakaminen on nykyaikaa

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd) kiittää hallitusta rohkeudesta pitää huolta tulevaisuudesta. Välikysymyskeskustelussa sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenvuoron käyttänyt Filatov toteaa, että kotihoidontuen uudistuksilla hallitus kehittää mahdollisuuksia työn ja perheen yhteensovittamiseen, vahvistaa työvoiman tarjontaa ja edistää työelämän tasa-arvoa.

– Hallitus ei leikkaa perheiltä, vaan panostaa perheisiin. Kotihoidontuen jakamisessa vanhempien kesken ei ole kyse säästötoimesta, Filatov korostaa.

– Päinvastoin, uudistuksen arvioidaan lisäävän päivähoidon kustannuksia. Samoin esikoulun velvoittavuus ja joustavan hoitorahan käyttöönotto vaativat lisäresursseja. Yhdessä nämä uudistukset vahvistavat lasten asemaa, Filatov toteaa.

Filatov muistuttaa, että valtaosa perheistä hoitaa lapsia kotihoidon tuella vuoden, eikä uudistus koske heitä. Muutokset koskevat arviolta 15 000 tuen saajaa, eli perheitä, jotka käyttävät täyden tukijakson.

– Vanhemmuuden jakaminen on nykyaikaa. Jos kotihoidontuki rakennettaisiin vasta nyt, eduskunnassa vaadittaisiin varmasti tuen jakamista tasan isien ja äitien kesken. Filatov toteaa.

– Uudistuksen jatkovalmistelussa yksityiskohdat tulee valmistella huolella mm. vastaamalla erilaisten perheiden tarpeisiin, niin että lapsen etu toteutuu. On myös huolehdittava varhaiskasvatuksen riittävistä resursseista, Filatov linjaa.