Filatov välikysymyskeskustelussa: Hallitus vähättelee työttömyyden nousua

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov vaatii hallitukselta talouspoliittista linjanmuutosta.
– Hallituksen on aika katsoa todellisuutta silmiin. Finanssikriisi on muuttunut työttömyyskriisiksi ja se näyttää muuttuvan myös arvokriisiksi, koska hallitus vähättelee työttömyyden nousua. Kuitenkin hallituksen keskeiset ministerit käyttävät asiasta julkisuudessa ristiriitaisia puheenvuoroja.

Filatovin mukaan nyt on nopeasti panostettava työttömyyden hoitoon: työvoimapolitiikkaan, aikuiskoulutukseen ja nuoriin. SDP on laatinut tästä oman vaihtoehtoisen 200 miljoonan euron lisäbudjetin. Lisäksi tarvitsemme tuhdimman työllisyyspaketin, jossa panostetaan hyvinvointielvytykseen: kuntien palveluihin ja koulutukseen sekä investointeihin: peruskorjaukseen, väyliin ja julkiseen liikenteeseen.

– Hallitus pitää kouristuksenomaisesti kiinni ennen lamaa sovitusta valtiontalouden menokehyksestä ja veronkevennysten autuaaksi tekevästä voimasta. Kuitenkin talous sukeltaa, työttömyys nousee rajusti ja kuntapalvelut romahtavat. Epävarmana aikana veronkevennykset eivät lisää kulutuskysyntää yhtä hyvin kuin turvallisempina aikoina. Sitä paitsi kuntatalouden romahdus johtaa siihen, että kunnat nostavat veroäyrejään.

– Työllisiä on 70.000 vähemmän kuin vuosi sitten. Kahden seuraavan vuoden 2008-2010 aikana menetetään lähes kaikki työllisyyden kasvu, joka edellisen nousukauden 2005-2008 aikana saatiin aikaan. Kyse on 150.000 työpaikasta, sanoo Filatov.

– Työvoimatoimistojen resurssit ovat tärkeitä työllisyyden ja talouden näkökulmasta. Vuodessa alkaa noin 800.000 uutta työttömyysjaksoa. Jos palvelua parantamalla saataisiin työttömyysjaksot lyhenemään keskimäärin yhdellä päivällä, vähenisi työttömyyttämme 3000 hengellä. Viikon vähennys säästäisi rahaa 100 miljoonaa euroa. Tämä on täysin mahdollista, koska työpaikkamenetyksistä huolimatta myös uusia työpaikkoja syntyy. Työvoimatoimiston resurssit eivät ole yhdentekevät valtiontalouden kannalta. Valtiovarainministeri puhuu työurien pidentämisestä vuosilla ja miljardisäästöistä. Aloittakaa pienestä. Aloittakaa työvoimatoimistojen resursseista.

Erityisen huolestuttavana Filatov näkee nuorisotyöttömyyden nousun.
– Koko maassa nuorisotyöttömyys on noussut yli 60 %, vauhti on yhtä kova kuin edellisen 1990-luvun suurtyöttömyyden aikaan. Hallitus on asettanut työryhmän helpottamaan nuorten miesten työttömyyttä, mutta työryhmän tulos oli suuri pettymys. Ei siksi, että esitetyt toimet olisivat vääriä, vaan siksi, että ne ovat täysin väärin mitoitettuja. Ihan pelkällä polkupyöränkorjaamisopilla tästä ei selvitä. Lisäksi lama on siirtymässä vientialoista palvelualoille ja nyt myös naisten työttömyys nousee. Nuorista työvoimaan kuuluvista miehistä joka neljäs on työttömänä ja naisista joka viides. Tilanne pahenee koko ajan.

– Hallituksen hidastelun seurauksena Suomeen on syntymässä kolmoissyväsukellus. Nouseva nuorisotyöttömyys uhkaa syrjäyttää nuoret. Nousuun kääntyvä pitkäaikaistyöttömyys heikentää työkykyä. Lisäksi ikääntyvien kohoava työttömyys poistaa ihmisiä lopullisesti työvoimasta, painottaa Filatov.

Filatov puhui tänään eduskunnassa. SDP:n aloitteesta oppositio jätti hallitukselle välikysymyksen työllisyyden hoidosta.