Filatov vaatii vastuuta laman hoitoon

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov toteaa laman olevan totta.
– Kaikki nousuun tarvittavat lääkkeet eivät ole kivoja. Hallitus markkinoi ratkaisuksi valintaa ruton ja koleran välillä. Välikysymyskeskustelussa hallituksen mukaan pitää valita leikkaukset tai eläkeiän pakkonosto. Hallituksen vastaukset välikysymykseen osoittivat, että talouspolitiikkamme on tuuliajolla.

Filatovin mukaan työurien pidentäminen on välttämätöntä. Siihen ei tarvita lamaa kyytipojaksi, vaan ikärakenteemme muutos vaatii työurien pidennystä kasvunkin oloissa.

Sosialidemokraatit muistuttavat, että taloutta ei pidä päästää tilanteeseen jossa joudutaan äärimmäisiin toimiin. Vastuullinen tie on järkevä rahan käyttö.

– Hallitus on huiskinut veronkevennyksiä liikkeelle yli kolmen miljardin edestä. Julkisuudessa se selittää velkaantumista kansainvälisellä finanssikriisillä, mutta lähes puolet velasta on veronkevennysten rahoitusta.

Filatovin mukaan hallituksen elvytyspolitiikka perustuu täysin veronkevennyksiin. Ongelmana on, että veroelvytys kohdentuu työllisyyden ja kulutuskysynnän kasvattamisen näkökulmasta tehottomasti.

– Veroeuroja menetetään eikä työtä synny, mutta velkaa tulee rajusti. Velanmaksuvastuun hallitus siirtää kylmästi seuraavalle hallitukselle ja leikkaukset kunnille. Molempia voitaisiin ehkäistä vähentämällä veronkevennyksiä, siirtämällä Kela-maksun alennusta ja kohdentamalla kevennyksiä työllisyyden kannalta tehokkaammin.

Filatov toteaa, että kuntapalveluiden leikkauksilta vältyttäisiin tukemalla kuntia. Kuntien palvelut ovat työvaltaisia. Kuntaelvytyksellä saataisiin työtä ja hyvinvointia. Ilman tukea kunnille veroelvytyskin haihtuu savuna ilmaan kuntien nostaessa verojaan.