Filatov vaatii lisäbudjettia pienituloisten oikeusturvan parantamiseksi

SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tarja Filatov pitää kohtuuttomana sitä, että pienituloiset ihmiset joutuvat odottamaan toista vuotta perusturvaansa liittyen päätösten oikaisupäätöksiä.

Pitkiksi venyneet käsittelyajat, jopa 14 kuukauden odotus, vaarantavat ihmisen toimeentulo- ja oikeusturvan. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on ruuhkautunut pahoin Kelan päätöksistä tehdyistä valituksista. Jonossa on etenkin pienituloisia kansalaisia, jotka hakevat muutosta esimerkiksi asumistukipäätöksiin, työkyvyttömyyseläkkeisiin ja sairauspäivärahoihin.

– Hallituksen pitää tehdä jonojen purkamisesta pikainen päätös ja antaa lisätalousarviossaan riittävät määrärahat muutoksenhakulautakunnalle.

– Sosialidemokraattinen eduskunta esitti budjettivastalauseessaan 810 000 euroa valitusten käsittelyn nopeuttamiseen sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa. Tällä summalla voitaisiin helpottaa ihmisten arjen turvallisuutta, Filatov painottaa.

Hallituksen budjetissa luvataan lisäresursseja vuodelle 2010. Ne on kuitenkin täysin alimitoitettuja. Noin 30 000 valituksen purkaminen nykyisillä työntekijäresursseilla kestää vajaat kaksi vuotta, eikä tässä laskelmassa ole mukana uudet sisään tulevat valitukset.

– Jos pelkästään toimintatapoja muuttamalla pyritään vaikuttamaan ruuhkien purkamiseen, ei hallitus ymmärrä ihmisten akuuttia hätää ja puutetta vuokra- ja ruokarahoista. Ministeri Hyssälän esittämä toimintatapojen muutos ei todellakaan ole riittävä keino hoitaa ihmisten asioita, vaan jonossa olevat 28 000 henkilöä tarvitsevat pikaista apua, Filatov toteaa.