Filatov: Uuden romanipoliittisen ohjelman kärkihaasteena on syrjimätön työelämä

18.5.2018

Uusi romanipoliittinen ohjelma ROMPO luovutetaan tänään ministeri Saarikolle. Ohjelmassa keskeistä on vahvistaa romanien ja romaneja edustavien järjestöjen kuulemista sekä avata romaneille uusia paikallistason vaikutusmahdollisuuksia heitä itseään koskevissa asioissa.

Filatov nostaa kärkihaasteeksi syrjimättömän työelämän ja romanien työllisyyden vahvistamisen.

– Ilman yhdenvertaista pääsyä työmarkkinoille on vaikea rakentaa omaa elämäänsä täysivaltaisena yhteiskunnan jäsenenä, Filatov muistuttaa.

Romaniasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Tarja Filatov muistuttaa, että lainsäädäntön osalta tilanne on Suomessa suhteellisen hyvä, mutta arjen toteuttamisessa on paljon oarannettavaa, jotta yhdenvertaisuus toteutuu.

Romanit joutuvat Suomessa edelleen syrjinnän kohteeksi esimerkiksi asunnon ja työn haussa. Romaneihin kohdistuva arjen syrjintä ja vihapuhe ovat väestön omien kokemusten ja useiden selvitysten mukaan lisääntyneet yleisen muukalaisvastaisuuden kasvun ja pitkällisen taloustaantuman seurauksena.

Uuden ohjelman visio on, että romanipolitiikan ja romanien integraatiota tukevien käytännön toimenpiteiden tavoitetaso pidetään Suomessa edelleen korkeana ja Suomi säilyttää Euroopassa edelläkävijäasemansa yhtenä romaniväestön yhdenvertaisuuden ja osallisuuden mallimaana.

– Tämä edellyttää ohjelman tehokasta toimeenpanoa sekä sen edistymisen huolellista seurantaa ja raportointia. Edellinen ROMPO opetti meitä, että ohjelma paikallisella yhteistyöllä on suuri merkitys. Ohjelmaa tekemässä on ollut valtaisa joukko romanijärjestöjä ja romaniaktiiveja sekä viranomaistahoja. Todeksi ohjelma muuttuu saman joukkueenyhteistyöllä.

Filatov tiivistää ROMPO:n periaatteet kahdeksaan kohtaan:

1. Aito osallisuus syntyy omasta tahdosta, voimasta ja yhdenvertaisista mahdollisuuksista.
  2. Koulutus on keskeistä aina tutista tohtorin hattuun.
  3. Syrjimättömyys työmarkkinoilla rakentaa hyvinvointia kaikille.
  4. Pääsy toimiviin peruspalveluihin auttaa arjessa.
  5. Kieli, taide ja kulttuuri rakentavat identiteettiä ja yhteisyyttä.
  6. Täysivaltainen yhteiskunnan jäsenyys näkyy myös viestinnässä ja mediassa.
  7. Aidot asiat syntyvät, siellä missä ihmiset elävät – alueellisuus on tärkeää.
  8. Kansainvälinen romanityö on osa yhdenvertaisuuden edistämistä.