Filatov tyrmää päivähoito-oikeuden poiston

Eduskunnan II varapuhemies Tarja Filatov (sd.) puolustaa lasten subjektiivista oikeutta päivähoitoon. Hänen mukaansa se kannustaa työhön pirstaleisilla työmarkkinoilla.

– Työn ja perheen yhdistämisessä päivähoidon hinta ja laatu ovat avainasemassa. Pätkätyötä tekevät joutuvat nyt joustamaan työllisyystilanteen mukana. Monet vanhemmat elävät pätkätyömarkkinoilla, työn ja työttömyyden vaihdellessa. Ei ole oikein tehdä lapsista heittopusseja, jotka saavat päivähoitoa pätkissä ja milloin missäkin.

Filatovin mukaan päivähoitokysymys liittyy ajankohtaiseen keskusteluun työurien pidentämisestä ja siinä työssä jaksaminen on keskeistä. Hänestä sitä voidaan parantaa helpottamalla vanhempien arkea tarjoamalla lapsille laadukasta ja lähellä toimivaa päivähoitoa.

Kuntaliiton tuore toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma perustelee lasten päivähoidon subjektiivisesta oikeudesta luopumista kuntien säästötarpeilla. Varapuhemies Filatov ei usko säästöihin.

– Lasten päivähoito-oikeuden purkamisella mahdollisesti syntyvät säästöt aiheuttaisivat menoja muilla sektoreilla, eivätkä kuntien kulut lopulta pienenisi. Päivähoidon käyttöön voidaan vaikuttaa maksupolitiikalla. Maksujen pitäisi seurata nykyistä paremmin todellisten hoitopäivien määrää.