Filatov työttömyysturvamuutoksista: Osassa esityksiä nöyryyttävä henki

Karenssit kovenee ja keppi viuhuu hallituksen esittämässä työllistymispaketissa. Osassa esityksiä vaikuttaa olevan jopa nöyryyttävä henki. Positiivistakin uudistuksesta löytyy, sanoo Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov.

Positiivista on se, että työttömyysturvaa voi käyttää aktiivisesti palkkatukena. Tämä on ollut SDP:n vaatimus jo pitkään. Starttirahan ja liikkuvuusavustuksen avaaminen ovat myönteisiä. Tosin samalla starttirahan kestoa lyhennetään nykyisestä ja nykyisinkin liikkuvuutta on tuettu, tosin eri avustuksilla. Nähtäväksi jää, leikataanko näin saatava lisäresurssi muualta pois.

– Oudoimmalta, vaikuttaa oman auton käyttöpakko. Saako työttömän pakottaa ajamaan omalla autolla töihin? Entä jos perheessä on kaksi työtöntä, jotka molemmat pakotetaan samalla autolla erisuuntiin? Pitääkö seuraavaksi ottaa työpaikalle omat työkalut? Kysyy Filatov.

Ammattisuojan purku kolmesta kuukaudesta nollaan tuntuu Filatovin mukaan tuhlaukselta. Tärkeämpää olisi kiinnittää huomiota siihen, että kolmessa kuukaudessa pääsee naamatusten asioimaan te-toimiston virkailijan kanssa. Nyt toimistoon on vaikea päästä edes puhelimella.

– Insinöörit siivoamaan ja siivoojat puhelinmyyntiin vai mihin tällä pyritään? Vaarana on, että korkeasti koulutettujen hankkima osaaminen ja tietotaito menee ammattisuojan purkaamisen myötä hukkaan, Filatov sanoo.

Hallitus näyttää vierittävän vastuun palvelujen puutteesta ja niukasta resursoinnista työttömille kepin kera. Työllistämissuunnitelman ohi tehtävät aktiivitoimet ilman yhteistä näkemystä saattavat johtaa huonosti harkittuihin ja nöyryyttäviin toimiin.

– Suurin huoli on vaikeimmassa asemassa olevista työttömistä. Heidän kohdallaan ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän palkattomat toimet. Kolmas sektori on ollut hyvä kumppani syrjäytymisen ehkäisyssä, mutta nyt siltä katkaistaan siivet, sanoo Tarja Filatov.