Filatov: Työttömyysturvaleikkaus synnyttää vain pelkoa ja köyhyyttä

SDP:n kansanedustaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov vaatii Sipilän hallitusta selittämään, miten ansiosidonnaisen työttömyysturvan leikkaaminen parantaa työllisyyttä.

”Suomen työllisyystilanne on todella synkkä. Tilanteessa, jossa työpaikkoja ei ole saatavissa, työttömyysturvan leikkaaminen synnyttää pelkoa, ahdistusta ja köyhyyttä – ei työllisyyttä.”

Filatov huomauttaa, että työttömyysturvan keston lyhentäminen voisi johtaa nopeampaa työllistymiseen, jos on samaan aikaan panostettaisiin tehkkaampaan työnvälitykseen ja aktiiviseen työvoimapolitiikkaan. Mutta Sipilän hallitus leikkaa työllisyysmäärärahoista ja työnvälitystoimintaa tekevien te-toimistojen henkilöresursseista.

”Näillä toimilla työllisyysvaikutukset ovat pyöreä nolla”, Filatov sanoo.

Sen lisäksi, että tämä ei luo yhtään uutta työpaikkaa, työttömyysturvan leikkaus lisää muita sosiaalimenoja. Hallitus toimii kuin hölmöläiset, jotka luulivat jatkavansa peittoa, mutta toisin kävi, Filatov sanoo.

”Tällä päätöksellä hallitus vaikeuttaa jo entisestään vaikeassa tilanteessa olevien ihmisten arkea. Työttömät maksavat laman laskun kahteen kertaan: menettämälllä työpaikkansa ja leikatulla työttömyysturvalla.”

”Odotan kauhulla työttömyysturvan leikkausosaa kaksi, koska keston lyhennys ei tuo 200 miljoonan euron säästöä.”