Filatov: Työttömyys ei poistu työttömyysturvaa leikkaamalla

Tarja Filatov

SDP:n kansanedustaja, eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov toivoo hallituksen tulevan SDP:n työllisyyslinjalle. Hän puhui Janakkalan sosialidemokraattien 110-vuotisjuhlassa Turengissa.

Filatov toteaa, että hallituksen valinnat ovat olleet kovia olipa kyse työstä, työttömyyden hoidosta, verotuksesta tai säästöjen kohdentamisesta.

– Säästöjen tarve on kiistaton, mutta monella on huoli, mihin hallituksen moottorisaha iskee seuraavaksi? Mikä on minun oma ja läheisteni tulevaisuus tämän kaiken kaoottisen päätöksenteon keskellä?

– Kiky-sopimuksesta on tuskin muste kuivunut ja eduskunnassa on edelliset työttömyysturvan heikennykset vielä pöydällä, kun hallitus suunnittelee jo uusia työttömien kurituskeinoja ”aktivoimalla”, Filatov toteaa.

Hänen mukaansa mallin hulluus on siinä, että turvaa ei leikata, jos onnistuu löytämään tietyn määrän työtunteja. Jos ei onnistu työttömyysturva alenee.

– Osallistumalla aktiivitoimiin voi myös välttyä työttömyysturvan alenemisesta, mutta hallituksen asiantuntijat tunnustavat, että toimien tarjontaa ei voida taata.

Filatovin mukaan eduskunnassa on pöydällä 200 miljoonan leikkaus ansiosidonnaiseen työttömyysturvaan, jolla on vain puolet työttömistä. Monet tutkimukset osoittavat, että osa työllistyy turvan alentuessa, mutta se edellyttää että on työpaikkoja.

– Iso osa niistä jotka työllistyvät, on työllistynyt palkkatuella. Nyt palkkatukirahoja ei ole riittävästi.

Filatov kertoo tutkimusten osoittavan, että tällaisissa tilanteissa iso osa poistuu kokonaan työvoimasta eli työllisyyden näkökulmasta mennään ojasta allikkoon. Lisäksi asumis- ja toimeentulomenot lisääntyvät.

– Hallitus näyttää uskovan, että työttömyys poistuu, kunhan työttömät vain menisivät töihin.

SDP on esittänyt oman ohjelmansa työttömyyden helpottamiseksi, jossa mm. työttömyysturvan varassa saisi nykyistä helpommin opiskella.

– Nuorille taattaisiin erityiset palvelut ja tukitoimet. Suomessa ei ole aiemmin ollut pitkäaikaistyöttömiä nuoria. Nyt pitkäaikaistyöttömiä nuoria on tuhansia. Työttömyysturvaa tulee käyttää joustavasti palkkatukena, kuntien mahdollisuutta hoitaa pitkäaikaistyöttömyyttä on vahvistettava ja hyvin pitkään työttömänä olleet ikääntyneet päästää eläkkeelle, Filatov sanoo.