Filatov: Työttömän mahdollisuutta opiskella työttömyysturvalla helpotettava

Tarja Filatov

– Työttömyyden alenema reilulla 4000 hengellä on hyvä suunta. Tulos tulee siitä, että työvoimapoliittisia toimia on lisätty. Samaan aikaan ikääntyneiden työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys on lisääntynyt. Työttömyys syvenee huolestuttavasti, sanoo eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd).

Työmarkkinatuen käyttö palkkatukena, starttirahana ja liikkuvuusavustuksena on hyvä asia. Työmarkkinatuen aktiivikäyttö ei ole uusi asia, mutta se on viisas asia, koska se tuo joustavuutta palkkatukeen.

Huolestuttavinta budjetissa on se, että työttömän kouluttautumismahdollisuudet heikkenevät. Työvoimapoliittisen koulutuksen vähenemisen myötä.

– Olisi viisasta helpottaa omaehtoista opiskelua työttömyysturvalla. Nykyisin kriteerit ovat tiukat ja monimutkaiset. Päätökset myös vaihtelevat eripuolilla Suomea ja tämä on ihmisten oikeusturvan näkökulmasta ongelmallista, sanoo kansanedustaja Filatov.

Työpaikkoja syntyy ja kuolee vauhdilla. Rakennemuutos edellyttää, että ihmisten osaaminen vahvistuu ja päivittyy ja sopii uusiin syntyviin erilaisiin työpaikkoihin. Siksi on tärkeää, että työttömät voivat kouluttautua. Koulutus on parasta lääkettä työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmiin.

– Budjetti kirjassa arvioidaan, että rakennetyöttömyys kasvaa tämän vuoden arvioon nähden. Nuorten työttömyys ja työttömyysjaksojen keston arvioidaan pysyvän samalla tasolla. Hallitus sanoo tekevänsä uudistuksia, jotka nujertavat työttömyyttä, mutta budjetin arvion mukaan tuntuu, että se ei itsekään uskoisi lääkkeisiinsä, epäilee Filatov.

– Huolestuttavinta on myös se, että toimeentulotuella elävien määrän hallitus arvioi kasvavan 15 000 ihmisellä. Tämä kertoo syvän köyhyyden kasvusta ja siitä, että hallituksen työttömyysturvaan ja muihin tulonsiirtoihin tekemät leikkaukset lisäävät viimesijaisen toimeentuloturvan tarvetta, muistuttaa Filatov.