Filatov: Työnantajalle porkkanaa ja keppiä työurien pidentämiseksi

Työurien pidentäminen ei onnistu elleivät työnantajat muuta asenteitaan, sanoo eduskunnan varapuhemies Tarja Filatov. Hän puhui Oikeus, kohtuus ja hyvä elämä -tilaisuudessa Orimattilassa sunnuntaina.

– Tässä ja nyt työurien pidentäminen tuntuu elävän elämän näkökulmasta vieraalta, koska työtä ei riitä kaikille. Pula on työstä, ei työvoimasta. Vain harvoissa ammateissa on todellista työvoimapulaa. Todellisuudessa on kyse osaamispulasta, ei työvoimapulasta.

– Työurien pidentäminen on välttämätöntä. On muistettava, että suurin potentiaalimme löytyy yhä työttömänä olevista ihmisistä sekä liian varhaisen työkyvyttömyyden ehkäisystä. Työurien pidentämiskeskustelussa on unohdettu lähes tyystin työnantajan vastuu.

– On hyvä miettiä keinoja, miten työntekijä jaksaa työssään. Mutta kannusteita pitää löytää myös työnantajille, että he pitävät kiinni ikääntyvistä työntekijöistään. Kansainväliset esimerkit kertovat, että monessa maassa on käytetty keppiä ja porkkanaa, joilla työnantajaa houkutellaan pitämään ikääntyneitä ihmisiä työssä. Työnantajan roolia työurien pidentämisessä on syytä vahvistaa. Porkkanana on käytetty mm. alennettuja työn sivukuluja, keppinä pidempiä irtisanomisaikoja tai irtisanomismaksuja. Suomessa voisi harkita näiden yhdistelmää, Filatov sanoo.

– Suomessa työttömyyseläkeputki toimii nyt päinvastaiseen suuntaan.  Se antaa luvan saneerata nimenomaan ikääntyneitä. Sen poistaminen olisi epäinhimillistä, koska ikääntyneiden työttömyys on yleistä. Ikääntyneiden yli 55-vuotiaiden työttömyys on noussut viimeaikoina voimakkaasti. Yhteensä heitä on työttömänä lähes 70 000 koko maassa.