Filatov: Työn pitää kannatta aina

– Työttömyysturvalle pitää asettaa leikkurivapaaosuus. Jos työtön saisi ansaita esimerkiksi 300 euroa kuukaudessa ilman, että työttömyysturva leikkautuisi, niin muutaman päivän työrupeamien tekeminen olisi helpompaa, sanoo kansanedustaja, työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Tarja Filatov puhuessaan Kuntajohto työllisyyden asialla – seminaarissa Helsingissä 4.6.2013.

– Ratkaisu palvelisi työtöntä, koska se kannustaisi pyrkimään avoimille työmarkkinoille. Se olisi myös työnantajan näkökulmasta hyödyllistä, koska se auttaisi satunnaisen sijaistyövoiman saamista, pohtii Filatov

– Myös työmarkkinavalmiuksien parantamisen pitää kannattaa aina. Työllistämispolkujen kannalta on välttämätöntä, että työttömän ihmisen toimeentulo ei heikkene hänen pyrkiessään parantamaan työelämävalmiuksiaan. Jos työttömyydestä siirrytään koulutukseen, sen pitäisi olla nettotaloudellisesti kannattavaa työttömälle. Jos työttömyydestä siirrytään satunnaisiin töihin, sen pitäisi kannattavaa lyhyellä ja pitkällä aikavälillä, Filatov laskeskelee.

– Teoriassa kannustavuus toteutuu, mutta työttömän elämä ei noudata teoriakaavioita. Liikkuminen on kallista, työssä syöminen on usein kalliimpaa kuin kotona, satunnaisista työsuhteista tulee taukoja ja epäselvyyksiä tulonsiirtoihin. Verotuksen ja tulonsiirtojen yhteensovitus ja ketjut ovat niin monimutkaisia, että niiden kokonaisuuden hahmottaminen on usein korkeampaa matematiikkaa, muistuttaa Filatov.

– Työn vastaanottamisen kannustavuutta on lisätty mm. sillä, että pitkäaikaistyöttömän asumistuki ei leikkaudu heti työtulojen noustaessa palkkatasoa. Kuntakokeilukunnissa työtön saa työllistymisbonuksen. Nämä ovat hyviä edistysaskeleita, mutta eivät vastaa riittävästi pirstoutuneisiin työntekomahdollisuuksien kirjoon.

Monet halusivat uudistaa sosiaaliturvaa kannustavammaksi. Satunnaisten työtehtävien vastaanottamisen kannalta sosiaaliturvan loukut ovat edelleen hankalia. Yhä edelleen on tarvetta tuloloukku- työryhmälle, joka tarkastelee sosiaaliturvaa uusien ja työnteon muotojen näkökulmasta.

– Avoimilla työmarkkinoilla on usein vaikeinta saada hyvin lyhytkestoista työvoimaa. Tähän tarpeeseen välityömarkkinatoimijat voisivat hyvin vastata, jos tuloloukkuja, sosiaaliturvan viiveitä ja byrokratiaesteitä ei olisi. Työttömyysturvan yhteensovittaminen satunnaisen palkkatyön kanssa on vaikeaa, koska työnteon muodot ovat erilaistuneet, Filatov sanoo.